ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΤΑ ΑΔΕΙΑ ΤΕΙ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Κλείνουν οριστικά τα τμήματα Τεχνολογικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) περιορισμένης ζήτησης τα οποία δεν δέχονταν εισακτέους τα τελευταία χρόνια λόγω της βαθμολογικής βάσης του δέκα,ενώ ταυτόχρονα μπαίνουν οι «βάσεις» για τη ρύθμιση και τον καθορισμό
των επαγγελματικών δικαιωμάτων των υποψηφίων τους...
Αυτά περιγράφονται σε κείμενο το οποίο αποτελεί την πρώτη νομοθετική παρέμβαση του υπουργού Παιδείας κ. Α. Σπηλιωτόπουλου στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων,οι οποίες εφέτος ξεκινούν στις 15 του μήνα. Παράλληλα, όμως, με το ίδιο νομοσχέδιο προχωρεί η υλοποίηση της πρότασης του πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Κ. Μουτζούρη περί «ενσωμάτωσης» πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Με τις διατάξεις του θεσμοθετείται η συνεργασία πανεπιστημίων και ΤΕΙ και σε προπτυχιακό επίπεδο σε περιπτώσεις ομοειδών τμημάτων που βρίσκονται στην ίδια περιφέρεια της χώρας. Ως σήμερα η συνεργασία πανεπιστημίων και ΤΕΙ γινόταν μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Σε αντίθεση με τις κινήσεις του προκατόχου του κ. Ευρ. Στυλιανίδη, ο οποίος έσπευσε να ιδρύσει τρία νέα πανεπιστημιακά τμήματα (τα δύο στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Κομοτηνή) και 13 νέα τμήματα ΤΕΙ, ο υπουργός Παιδείας κ. Α. Σπηλιωτόπουλος προχωρεί άμεσα στο σχέδιο της «χαρτογράφησης» των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων και της κατάργησης όσων από αυτά δεν προσελκύουν το ενδιαφέρον των σπουδαστών. Η λειτουργία των ΤΕΙ αποτέλεσε άλλωστε τις προηγούμενες ημέρες και το θέμα νέας επίθεσης του ΠαΣοΚ προς την κυβέρνηση, καθώς από τα στοιχεία που κατέθεσε η υπεύθυνη για θέματα Παιδείας κυρίαΑννα Διαμαντοπούλου προκύπτει ότι τα περισσότερα νέα τμήματα που ιδρύθηκαν και θα δεχτούν εφέτος σπουδαστές δεν διαθέτουν ούτε προσωπικό ούτε υποδομές και- σε κάποιες περιπτώσεις- ούτε καν πρόγραμμα σπουδών!
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο αποκαλύπτει «Το Βήμα», αλλάζει συνολικά η φυσιογνωμία των ΤΕΙ, μπαίνουν οι βάσεις για να αποτελέσουν στο μέλλον ισότιμους εταίρους των πανεπιστημίων της χώρας και... κλείνουν όσα τμήματά τους υπολειτουργούν. Το νομοσχέδιο βρίσκεται στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας και συλλογής υπογραφών και κατατίθεται άμεσα στη Βουλή προς ψήφιση. Σύμφωνα με τις διατάξεις του, ορίζεται ότι:
Με απόφαση του υπουργού Παιδείας, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ), και απόφαση της συνέλευσης του ΤΕΙ μπορούν να αλλάξουν γνωστικό αντικείμενο, να μετονομαστούν ή να συγχωνευτούν τμήματα του ιδρύματος. *Τμήματα ΤΕΙ στα οποία ο αριθμός των κατ΄ έτος εγγεγραμμένων σπουδαστών είναι μικρότερος του 10% του αριθμού των εισακτέων στο τμήμα για πέντε συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη, μπορούν με την παραπάνω διαδικασία να αλλάζουν γνωστικό αντικείμενο, να μετονομάζονται ή να συγχωνεύονται υποχρεωτικά με άλλο τμήμα συναφούς γνωστικού αντικειμένου που λειτουργεί στο ίδιο ΤΕΙ. Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί για οποιονδήποτε λόγο η διαδικασία αυτή, μπορεί με απόφαση του υπουργού Παιδείας και γνώμη του ΣΑΤΕ να διακόπτεται υποχρεωτικά η λειτουργία τους και να αναστέλλεται η εγγραφή και εισαγωγή σπουδαστών σε αυτά. Κατ΄ επέκταση, αν μια σχολή ΤΕΙ μείνει μόνο με ένα τμήμα, εφόσον κλείσουν τα υπόλοιπα που υπάγονταν σε αυτήν, εξακολουθεί να ονομάζεται σχολή.
Ρυθμίζονται άμεσα τα θέματα καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΤΕΙ. Με την ψήφιση του νόμου τα σχετικά με την επαγγελματική κατοχύρωση των πτυχιούχων νεοϊδρυθέντων τμημάτων ΤΕΙ καθορίζονται πλέον μαζί με τα προεδρικά διατάγματα ίδρυσής τους. Επίσης με προεδρικά διατάγματα που εκδίδονται από τον υπουργό Παιδείας έπειτα από γνώμη του ΣΑΤΕ μπορούν να καθορίζονται και τα επαγγελματικά
Τα ΤΕΙ αποκτούν εργαστήρια «πανεπιστημιακού» τύπου με στόχο την ανάπτυξη και προώθηση της έρευνας, τη δημιουργία ερευνητικών «πυρήνων» στο εσωτερικό τους και την υποστήριξη της διαδικασίας αξιολόγησής τους. Τα εργαστήρια αυτά και θα συνδέουν τα ΤΕΙ με εκπαιδευτικά ιδρύματα και με ερευνητικά δικαιώματα των πτυχιούχων ήδη υφιστάμενων τμημάτων ΤΕΙ τα οποία και εκκρεμούν.
κέντρα της χώρας μας ή του εξωτερικού, εφόσον οι επιστημονικοί στόχοι τους είναι συναφείς. Τα εργαστήρια θα διευθύνονται από ένα μέλος Εκπαιδευτικού Προσωπικού της βαθμίδας του καθηγητή του αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου που ανήκει στο ίδιο τμήμα. Τα έσοδα των εργαστηρίων αυτών θα προέρχονται από την εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων για λογαριασμό του τμήματος τους ή και τρίτων, από τη διάθεση ερευνητικών και εν γένει επιστημονικών προϊόντων και από τις κληρονομιές, δωρεές ή τα κληροδοτήματα του ΤΕΙ στο οποίο υπάγονται.
Τμήματα ΤΕΙ μπορούν να συνεργάζονται με αντίστοιχα ή ομοειδή τμήματα πανεπιστημίων που έχουν την έδρα τους στην ίδια περιφέρεια για την από κοινού διοργάνωση και διεξαγωγή μαθημάτων ή άλλων συστατικών στοιχείων του προγράμματος προπτυχιακών σπουδών και ιδίως για την παρακολούθηση παραδόσεων, σεμιναρίων, φροντιστηριακών ασκήσεων ή εργαστηρίων, την πρακτική άσκηση, την εκπόνηση διπλωματικών ή πτυχιακών εργασιών και τη διενέργεια των εξετάσεων με την ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών πανεπιστημίων και των σπουδαστών ΤΕΙ.
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ αποκτούν τη δυνατότητα να κάνουν τον τυπικό έλεγχο στις εξελίξεις του διδακτικού προσωπικού, όπως ακριβώς και οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων.
Δίνονται κίνητρα στους καθηγητές ΤΕΙ και διευκολύνονται οι διαδικασίες λήψης εκπαιδευτικών αδειών και εξασφάλισης των διδακτορικών τίτλων που θα τους κάνουν ισότιμους με τους συναδέλφους τους στα πανεπιστήμια. Είναι γνωστό ότι στα ΤΕΙ οι περισσότεροι από τους διδάσκοντες δεν κατέχουν διδακτορικούς τίτλους, οπότε και δεν μπορούν να θεωρηθούν επιστημονικά ισότιμοι με τους καθηγητές των πανεπιστημίων. Διδάσκοντες που καταθέτουν προσωποπαγείς θέσεις και δεν έχουν υπερβεί το 60ό έτος της ηλικίας τους δικαιούνται τώρα να λάβουν εκπαιδευτική άδεια ως τρία έτη για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής ή ως δύο έτη για την απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου. Στις περιπτώσεις πρόσληψης διδακτικού προσωπικού με «θολό» επιστημονικό αντικείμενο αλλάζουν οι διαδικασίες. Αν δεν αναφέρεται σε περιπτώσεις διδασκόντων το γνωστικό αντικείμενο της θέσης που κατέχουν, θα πρέπει οι διδάσκοντες αυτοί να προβούν υποχρεωτικά στον καθορισμό του στο ενιαίο γνωστικό αντικείμενο ή σε ένα από αυτοτελή γνωστικά αντικείμενα του τομέα τους.
Τα μέλη Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΤΕΙ που αποχωρούν λόγω συμπλήρωσης του προβλεπόμενου ορίου ηλικίας μπορούν να συνεχίσουν να επιβλέπουν διδακτορικά, να συμμετέχουν σε όσα ερευνητικά προγράμματα είχαν ξεκινήσει,να διατηρούν τις θέσεις τους σε διοικητικά συμβούλια Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου ή σε κάθε είδους επιτροπές στις οποίες έχουν διοριστεί πριν από την αποχώρησή τους και μπορούν να συμμετέχουν σε επιτροπές για την κρίση συναδέλφων τους. Ακόμη μπορούν να παραδίδουν μεταπτυχιακά μαθήματα και να διδάσκουν σε Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης. Με το ίδιο νομοσχέδιο συνιστώνται 800 νέες ενιαίες θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ. Οπως ορίζεται στο νομοσχέδιο,από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος κάθε εξάμηνο θα διαρκεί στα ΤΕΙ 13 εβδομάδες που θα καλύπτουν έναν ελάχιστο αριθμό πιστωτικών μονάδων όπως και στα πανεπιστήμια της χώρας.
Ο κ. Σπηλιωτόπουλος είχε πρόσφατα συνάντηση με το προεδρείο της ομοσπονδίας των καθηγητών ΤΕΙ (ΟΣΕΠ-ΤΕΙ) και συμφώνησανστη σύσταση επιτροπής χωροταξικού σχεδιασμού με στόχο τη μελέτη για την ίδρυση ή κατάργηση τμημάτων στα Τεχνολογικά Ιδρύματα,αλλά και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.