Σάββατο 7 Αυγούστου 2010

ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ

Να αλλάξει τα πάντα στην εκπαίδευση των αστυνομικών επιδιώκει η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί το φθινόπωρο στη Βουλή. Το νομοσχέδιο, που καταρτίστηκε βάσει μακροσκελούς πορίσματος ειδικής ομάδας εργασίας του υπουργείου, φιλοδοξεί να προσαρμόσει το σύστημα εκπαίδευσης στις σύγχρονες ανάγκες του έργου της ΕΛ.ΑΣ., αλλά και την αξία του πτυχίου των αστυνομικών σχολών στις επιταγές της Διακήρυξης της Μπολόνια!...

Παράλληλα, ετοιμάζονται τροποποιήσεις προεδρικών διαταγμάτων, νομοθετικές πρωτοβουλίες και μνημόνια συνεργασίας που θα αλλάξουν το πρόγραμμα σπουδών των αστυνομικών σχολώ, με στόχο την αποστρατιωτικοποίηση της εκπαίδευσης των ανδρών και των γυναικών της ΕΛ.ΑΣ. και τη θέσπιση αξιοκρατικών κριτηρίων για τους εκπαιδευτές.

Δύο είναι οι βασικοί λόγοι απομάκρυνσης της αστυνομικής εκπαίδευσης από το «χακί»: ο πρώτος έχει να κάνει με τις ολότελα διαφορετικές επιχειρησιακές ανάγκες Στρατού και Αστυνομίας. Ο δεύτερος είναι το κόστος: την περίοδο 2009- 2010 η στρατιωτική εκπαίδευση των δόκιμων αστυφυλάκων και αξιωματικών κόστισε στην ΕΛ.ΑΣ. περί τα 900.000 ευρώ. Η αναδιάρθρωση και ενσωμάτωση της εκπαίδευσης στα κέντρα της ΕΛ.ΑΣ. θα συμβάλει στην εξοικονόμηση περίπου 500.000 ως 600.000 ευρώ κατ΄ έτος, όσο εκτιμάται ότι χρειάζεται για να λειτουργήσει ως πανεπιστήμιο η Σχολή Αξιωματικών. Μάλιστα, η σχετική κοινή υπουργική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί λίαν συντόμως. Τ ο πόρισμα, το οποίο ετοιμάστηκε στο πλαίσιο των κατευθύνσεων του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Σπ. Βούγια, μιλά για τη «βελτίωση,αναθεώρηση και επαναξιολόγηση των διαφόρων πτυχών του συστήματος εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης, συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και διά βίου μάθησης του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας».

«Η μεταρρύθμιση αυτή κρίνεται απαραίτητη διότι μέχρι σήμερα ο τρόπος διάρθρωσης και λειτουργίας της Σχολής παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από τον αντίστοιχο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με αποτέλεσμα το πτυχίο που παρέχει η Σχολή να μην μπορεί να ενταχθεί σε διαδικασία πλήρους αντιστοίχισης και αναγνώρισης κατά τη διαδικασία της Μπολόνια» αναφέρεται στο πόρισμα. «Ως εκ τούτου στο άμεσο μέλλον θα προκύψει ζήτημα αναγνωρισιμότητας των πτυχίων, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η κατάληψη θέσεων από έλληνες αξιωματικούς σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς αστυνομικούς οργανισμούς. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις οι απόφοιτοι της Σχολής αντιμετωπίζουν πρόβλημα συνέχισης των σπουδών τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αφού πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν αναγνωρίζουν το πτυχίο της Σχολής Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας ως πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο» διαπιστώνεται στο ίδιο κείμενο.

Οι βασικές προτάσεις της ομάδας για την «ανωτατοποίηση» της Σχολής Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. είναι η μετονομασία του τίτλου της σε «Ανωτάτη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας» (ΑΣΑΕΑ), η καθιέρωση των θεσμών του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) και του Αστυνομικού Διδακτικού Προσωπικού (ΑΣΔΙΠ), η οργάνωση αυτοδύναμων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών σε γνωστικά αντικείμενα σχετικά με τις εκπαιδευτικές, ερευνητικές και λειτουργικές ανάγκες της ΕΛ.ΑΣ. και η χορήγηση αντίστοιχων τίτλων σπουδών, αλλά και η διοικητική και εκπαιδευτική οργάνωση της Σχολής στα πρότυπα των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης.

Αυτή είναι η πρώτη δέσμη παρεμβάσεων. Η δεύτερη προβλέπει μεταξύ άλλων σύσταση κανονισμού λειτουργίας της Σχολής και καθιέρωση συστήματος διασφάλισης ποιότητας της εκπαίδευσης. Μεγάλες αλλαγές προβλέπει το νομοσχέδιο στο πρόγραμμα εκπαίδευσης των αστυνομικών, το οποίο στοχεύει στην «άμεση και ταχεία προσαρμογή των νέων σπουδαστών στην ιδιαίτερη φύση του αστυνομικού επαγγέλματος και στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολών που θα επακολουθήσει».

Επίσης, στο πόρισμα γίνεται λόγος για την ανάγκη αύξησης του χρόνου εκπαίδευσης μέσα στη Σχολή, καθώς η εκπαίδευση δεν καλύπτεται επαρκώς, λόγω της συνεχούς πρακτικής άσκησης. «Εχει διαπιστωθεί στην πράξη ότι οι νέοι αστυφύλακες δεν είναι υπηρεσιακά επαρκείς με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια της πρακτικής, αφενός να εκθέτουν τον εαυτό τους ή και τρίτους σε κινδύνους και αφετέρου να μην είναι δυνατόν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις αστυνόμευσης, ιδίως στα αστικά κέντρα» σημειώνεται. Η ομάδα εργασίας προτείνει διάρκεια εκπαίδευσης 15 μηνών και πρακτικής άσκησης εννέα μηνών, το αντίστροφο δηλαδή από αυτό που συμβαίνει πρακτικά σήμερα.

Μία ακόμη από τις προτάσεις της ομάδας εργασίας είναι η δημιουργία μητρώου εκπαιδευτών σωμάτων ασφαλείας και η ένταξή του στο Ενιαίο Μητρώο του υπουργείου Παιδείας, αλλά και η συγκρότηση Σχολής Εκπαιδευτών. Α κόμη, αλλαγές προτείνονται και για την εκπαίδευση των ειδικών φρουρών, που προβλέπουν μικρή αύξηση της διάρκειας σπουδών τόσο στο θεωρητικό όσο και στο πρακτικό μέρος, με τελικό στόχο την ένταξή τους στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, επιπέδου Certificate. Για την ίδια κατηγορία, αλλά και για τους συνοριοφύλακες, προτείνεται μια πιο στοχευμένη εκπαίδευση με έμφαση στις προσαγωγές υπόπτων, στις μεταγωγές κρατουμένων, στους αστυνομικούς ελέγχους, στη φρούρηση στόχων, στις εφαρμογές Ποινικού Δικαίου, στα θέματα εφαρμοσμένης ψυχολογίας και επικοινωνίας και στην ασφαλή και ταχεία οδήγηση.

«Το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελληνική Αστυνομία... οριακά πλέον μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μέλλοντος» διαπιστώνει η ομάδα εργασίας, η οποία κάνει λόγο για την ανάγκη «εναρμόνισης μεταξύ θεωρίας και πράξης», της επίτευξης «ενός υψηλού επιπέδου επιχειρησιακής κατάρτισης με σταδιακή και ελεγχόμενη προσαρμογή των σπουδαστών στην υπηρεσιακή κουλτούρα» , καθώς και στην «καλλιέργεια των επιστημονικών και επιχειρησιακών γνώσεων, παράλληλα με την ανάπτυξη ευρύτερων κοινωνικών δεξιοτήτων». Στο πόρισμα σημειώνεται ότι «οι αστυνομικοί πρέπει να μάθουν να δρουν άμεσα και αποτελεσματικά, με δημοκρατικές ευαισθησίες και να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, να αξιολογούν καταστάσεις με ανεξαρτησία, υπευθυνότητα, ήθος και ακεραιότητα».

Από τη θεωρία στην πράξη

Στο νέο πρόγραμμα σπουδών των αστυνομικών προτείνεται η «πρακτικοποίηση» των θεωρητικών γνώσεων, όπως η διδασκαλία ειδικών πρακτικών εφαρμογών Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας, ενισχύεται και επεκτείνεται ο θεσμός του «Πρότυπου Εκπαιδευτικού Αστυνομικού Τμήματος», ενώ οι ασκήσεις προσομοίωσης θα διεξάγονται πλέον σε όλα τα εκπαιδευτικά εξάμηνα, προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη επιχειρησιακή κατάρτιση των σπουδαστών στην αυτοάμυνα- αυτοπροστασία και στην οπλοτεχνικήσκοποβολή.

Τα νέα προτεινόμενα μαθήματα της Σχολής είναι το Οργανωμένο Εγκλημα, η Διαχείριση Κρίσεων και ο Επιχειρησιακός Σχεδιασμός, τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, η Αντεγκληματική Πολιτική, το Δίκαιο Κατάστασης Αλλοδαπών, τα Θέματα Μεταναστευτικής Πολιτικής, τα Μοντέλα Αστυνόμευσης, τα Ευρωπαϊκά Ποινικά Συστήματα, τα Ζητήματα Ασφαλείας και Πρόληψης Εγκληματικότητας σε Αστικά Περιβάλλοντα, η Πολιτική Προστασία, η Διακλαδική Συνεργασία και άλλα. Πηγή: tovima.gr

Το Banner του newsmme

ΣΤΕΙΛΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ

newsmme.blogspot.com 2008

Copyright 2009 newsmme.blogspot.com