ΚΑΤΙ ΜΑΓΕΙΡΕΥΕΤΑΙ ΣΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ!
Η έκπληξη ήρθε με τη μετακίνηση του κεντρικού δελτίου του Αlpha μία ώρα πριν από την παραδοσιακή ώρα προβολής του, στις επτά αντί στις οκτώ. Και με την απόφαση των περιλάλητων Γερμανών να εντάξουν στο πρόγραμμα, με το τέλος του δελτίου, και ενώ Μega, Αntenna και Αlter ξεκινούσαν την προβολή των δικών τους δελτίων, το reality «Κάτι ψήνεται»... Οι συνεχιστές της... παράδοσης
Οπου πέντε μέχρι πρότινος άγνωστοι άνθρωποι αλληλοτραπεζώνονται υποκρινόμενοι τους πολυαγαπημένους φίλους και ψηφίζουν ο ένας τον άλλον για την ανάδειξη του πιο καλού μαγείρου και οικοδεσπότη. Το πείραμα πέτυχε με το παραπάνω, όπως φαίνεται από τις θεαματικότητες. Η εκπομπή κερδίζει διαρκώς νεανικό κοινό- κλέβοντάς το ιδιαίτερα από το Star και τον Αntenna. Την ίδια στιγμή ο Αlpha εντάσσει στο πρόγραμμά του και άλλο ένα reality μαγειρικής, το «Εφιάλτης στην κουζίνα», όπου ο βραβευμένος σεφ Εκτορας Μποτρίνι αναλαμβάνει να σώσει με τις συμβουλές του εστιατόρια που για διάφορους λόγους αντιμετωπίζουν προβλήματα. Και εδώ οι πρώτες θεαματικότητες φαίνονται (παρ΄ ότι είναι αρχή ακόμη) ενθαρρυντικές. Επιβεβαιώνοντας κάτι που όσοι ασχολούνται με την τηλεόραση έχουν διαγνώσει εδώ και χρόνια: ότι η μαγειρική πουλάει πάντα. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι όλα σχεδόν τα κανάλια προβάλλουν αυτή τη στιγμή ανάλογες εκπομπές.
Εν αρχή ήτο η Βέφα
Το περιφέρει η ίδια με τεράστια υπερηφάνεια όπου σταθεί και όπου βρεθεί και, όσο και αν το παρακάνει φορτώνοντας τον εαυτό της με υπερβολικούς επαίνους, σε γενικές γραμμές δεν έχει άδικο: η Βέφα Αλεξιάδου είναι εκείνη που μέσα από εκπομπές όπως ο «Πρωινός καφές» άρχισε να κάνει μόδα την από τηλεοράσεως μαγειρική. Η«αγαπημένη μας κυρία Βέφα», όπως την αποκαλούσαν σε επιστολές τους (τις οποίες δεν παρέλειπε να διαβάζει από τις εκπομπές της) οι πιστές οπαδοί της, ξεκίνησε με όπλα ένα ταψί και ένα αρνίσιο μπουτάκι για να φτιάξει τη δική της αυτοκρατορία, με σειρά εκδόσεων (στην Ελλάδα και στο εξωτερικό), αλυσίδα καταστημάτων με κουζινικά σε όλη την Ελλάδα, ακόμη και με τυποποιημένες καταψυγμένες ζύμες στα ράφια των σουπερμάρκετ οι οποίες φέρουν τη φωτογραφία της. Γεννημένη έμπορος, είτε καλεσμένη σε ψυχαγωγικές εκπομπές είτε μέσα από τις δικές της εκπομπές, εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την αξιοσύνη της στην κουζίνα και τις σπουδές της πάνω στη Χημεία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπως συνήθιζε να τονίζει, για να προσδώσει... επιστημονικό κύρος στον μουσακά της. Αυτό ως τη στιγμή που σταμάτησε να πουλάει. Επειδή το κοινό κορέστηκε από την εικόνα της; Ισως επειδή εν τω μεταξύ βγήκαν άλλες, πιο φρέσκες τηλεοπτικά περσόνες- ανάμεσά τους και η κόρη της Αλεξία Αλεξιάδου, η οποία γράφει βιβλία μαγειρικής, εκδίδει σχετικό περιοδικό και μαγειρεύει ενίοτε στα κανάλια. Και«το καινούργιο πράμα είν΄ άλλο πράγμα...»που λέει και το τραγούδι.
Η «επανάσταση» του Ηλία
Με έξυπνα (εισαγόμενα) τηλεπαιχνίδια όπως το «Στην κουζίνα ολοταχώς» αλλά κυρίως με το εξαιρετικό «Μπουκιά και συχώριο» (και τα δύο παραγωγές του Μega) ο Ηλίας Μαμαλάκης έκανε έντονη την παρουσία του στην τηλεόραση εκτοπίζοντας ουσιαστικά το α λα Βέφα μοντέλο της comme il faut κυρίας που μαγειρεύει ντυμένη και χτενισμένη έτοιμη για χοροεσπερίδα και ανταλλάσσει συνταγές (με μπόλικα συνήθως λιπαρά) με τις φιλενάδες της. Χαλαρός, άνετος και επικοινωνιακός (το είχε αποδείξει και μέσα από τη ραδιοφωνική εκπομπή του), ο Μαμαλάκης εγκατέλειψε το ως τότε επάγγελμά του- στέλεχος σε πολυεθνικές εταιρείες- για να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη μαγειρική. Εξαργυρώνοντας με ευφυή τρόπο την αναγνωρισιμότητα που του έδωσε η τηλεόραση και καταστρώνοντας το μενού εστιατορίων, δανείζοντας το όνομά του σε τυποποιημένα προϊόντα, κάνοντας διαφημίσεις, εκδίδοντας βιβλία και περιοδικά... Επιπλέον, φέρνοντας νέο αέρα στην τηλεμαγειρική με παραγωγές διεθνών προδιαγραφών όπου συνδυαζόταν η παρασκευή συνταγών από διάφορα μέρη της Ελλάδας και του κόσμου με το ταξίδι. Γι΄ αυτόν τον λόγο το «Μπουκιά και συχώριο» (με την εξαιρετική σκηνοθεσία του Κώστα Αυγέρη) σημείωσε αξιόλογες θεαματικότητες και προβάλλεται ακόμη σε επανάληψη κάνοντας καλά νούμερα.
Ενα κόνσεπτ παρόμοιο με εκείνο του Μαμαλάκη παρουσιάζει ο νεαρός Ευτύχης Μπλέτσας στον Αlpha. Το «Στην κουζίνα της μαμάς» (θεαματικότητες περί το 15%), όπως και το «Μπουκιά και συχώριο» (επίσης περί το 15%), συνδυάζει τη μαγειρική με το ταξίδι, άλλο όμως το ειδικό βάρος του πρώτου διδάξαντος και άλλο του νεαρού Μπλέτσα, ο οποίος εμπλουτίζει τις μαγειρικές του με αυτοσχέδια τραγουδάκια (για μελιτζάνες, κολοκυθάκια και μπάμιες) που ερμηνεύει με την κιθάρα του, προσθέτοντας μια γεύση σάχλας στην όλη παραγωγή. Πάντως, σε πρόσφατο ντοκυμαντέρ του καναλιού Τravel (το οποίο περιλαμβάνεται στη δορυφορική πλατφόρμα της Νova) με θέμα την κουζίνα της Ελλάδας, ο Μπλέτσας ήταν εκείνος που έδειξε στην παρουσιάστρια πώς φτιάχνουμε στην Ελλάδα τα γεμιστά με κιμά. Τιμές και μεγαλεία! Οσο για τη Μυρσίνη Λαμπράκη, και αυτή ταξιδεύει με τα «Μαγειρέματά» της (Σκάι, περί το 4%) και μας γνωρίζει συνταγές και τοποθεσίες. (Η εν λόγω πέρασε στην τηλεόραση ενώ ήταν ήδη γνωστή από βιβλία της σχετικά με την παραδοσιακή μαγειρική.) Ο δε Δημήτρης Σταρόβας με το «Νηστικό αρκούδι» του (κατά προσέγγιση 5%) στην κρατική τηλεόραση κάνει το κέφι του: του αρέσει πολύ το φαγητό, όπως είναι εμφανές από τα πληθωρικά κιλά του. Τέλος, ο Στέλιος Παρλιάρος με τις «Γλυκιές αλχημείες» που παρουσιάζει εδώ και μερικούς μήνες στο Μega (την πρώτη εκπομπή που ασχολείται αποκλειστικά με τη ζαχαροπλαστική) έρχεται να αναδειχθεί με τη σειρά του σε νέο τηλεστάρ της κουζίνας: επικοινωνιακός και άνετος, κάνει και τα πιο δύσκολα γλυκά να μοιάζουν με πολύ εύκολη υπόθεση. Και κερδίζει θεαματικότητες που φτάνουν και το 30%! Οι οποίες σίγουρα οδηγούν πολλούς τηλεθεατές στο νέο μαγαζί τουμε πρώτες ύλες της ζαχαροπλαστικής (και μερικά έτοιμα γλυκά) στο Κολωνάκι.
Ποιον... θα φάμε σήμερα;
Αν όμως ως σήμερα η μαγειρική ήταν χόμπι, δημιουργία, διασκέδαση και για τα τηλεοπτικά κανάλια, ξαφνικά έγινε reality. Και πουλάει κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά «κλέβοντας» θεατές από τα δελτία ειδήσεων! Στο 14,7% έφτασε ο μέσος όρος της θεαματικότητας του «Κάτι... ψήνεται» 1/27 Απριλίου (19,5% σε κοινά ηλικίας 15 ως 44 ετών), τη στιγμή που τα δελτία που προβάλλονταν εκείνη τη στιγμή έκαναν:
12,8% του Αntenna, 14,9% του Αlter και 12% του Star. Με το Μega να έχει το μοναδικό δελτίο που ξεπερνά το reality με 25,6%. Πληροφορίες θέλουν και άλλα κανάλια να προσανατολίζονται στην παραγωγή παρόμοιων εκπομπών για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό. Και δεν είναι λίγοι οι ειδικοί της κατσαρόλας που περιμένουν μια ευκαιρία για να μπουν στα στούντιο. Γιατί όχι; Η τηλεόραση δίνει μεγάλες ευκαιρίες στους μαγείρους, ερασιτέχνες ή επαγγελματίες. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, με το μεγάλο ψάρι να τρώει το μικρότερο, αλλιώς με εκείνον που μπορεί να χειριστεί πιο επιδέξια όχι μόνο τις κουτάλες του αλλά και τη δημόσια εικόνα του να επικρατεί των άλλων. Αλλά και με τον νικητή να θησαυρίζει εκμεταλλευόμενος την αναγνωρισιμότητα που του δίνει το γυαλί και σε άλλες, πάντα σχετικές με την κουζίνα δραστηριότητες. (Ως και η Μαλβίνα Κάραληείχε παρουσιάσει εκπομπή μαγειρικής για να εκδώσει ακολούθως τις συνταγές της.) Ρωτήστε όσους έχουν εμπλακεί στο παιχνίδι και έχουν κάνει περιουσίες από αυτό. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στους Ελληνες. Χαρακτηριστική και η περίπτωση του Βρετανού Τζέιμι Ολιβερ, ο οποίος χάρη (και) στην αναγνωρισιμότητα που απέκτησε από την τηλεόραση έφτασε να μαγειρεύει το επίσημο δείπνο των G20 στην πρόσφατη συνάντησή τους στο Λονδίνο.
Πρωινός πυρετός
(Που δεν έχει ξαναφάει τίποτε τόσο νόστιμο όσα αυτά που φτιάχνει η Αργυρώ της- τι κι αν έλεγε ακριβώς τα ίδια τότε που συνεργαζόταν με τη Βέφα Αλεξιάδου για τα εδέσματα της«αγαπημένης κυρίας Βέφας»της;) Με τον Γρηγόρη Αρναούτογλου να βάζει τη δική του ειδικό, τη Μαίρη Παναγάκου, και να μαγειρεύει και να παρακολουθεί αυστηρό πρόγραμμα αδυνατίσματος- τι μαρτύριο!- για τις ανάγκες του σόου. Με την Κωνσταντίνα, ιδιοκτήτρια του εστιατορίου «Ο οντάς της Κωνσταντίνας», να επιμένει στη μαγειρική της Πόλης ρίχνοντας πότε πότε και κανένα τραγουδάκι, μέσα από την εκπομπή της Μαριέττας Χρουσαλά.
Αλλά και με διάφορους σεφ (Βαγγέλης Δρίσκας, Ντίνα Νικολάου, Αλέξανδρος Παπανδρέου, Γιάννης Μπαξεβάνης κτλ.) να πηγαινοέρχονται από εκπομπή σε εκπομπή για να διαφημίσουν την τέχνη και τις άλλες επιχειρήσεις τους- εστιατόρια, εκδόσεις, σεμινάρια... Είς εξ αυτών, ο Γιάννης Γκελντής, παρουσιάζει καθημερινά, στις 10.00, μαζί με την Εστερ Σαρφάτη την εκπομπή μαγειρικής «Κύλησε ο τέντζερης» από το Star (θεαματικότητες γύρω στο 8%). Μία ώρα πριν, στις 09.15, η πανελίστρια και γνωστή τηλεκουτσομπόλα Σταματίνα Τσιμτσιλή έχει ξεκινήσει την παρουσίαση της δικής της εκπομπής μαγειρικής με τίτλο «Στην κουζίνα» (περί το 7%) από το Αlter. Τι κι αν η ίδια δεν σκαμπάζει πολλά από μαγειρική; Τη δουλειά την κάνει ο σεφ που εκάστοτε καλεί. Εκείνη βάζει τα απαραίτητα... τηλεοπτικά καρυκεύματα. Δηλαδή, το χαμόγελο και το νάζι. Πηγή: http://www.tovima.gr