Παρασκευή 29 Απριλίου 2011

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΕΓΑΛΑ ΛΙΜΑΝΙΑ

Σε φιλόξενους χώρους για επιβάτες και οχήµατα και παράλληλα µοχλό ανάπτυξης της ελληνικής τουριστικής βιοµηχανίας και του νησιωτικού συµπλέγµατος της χώρας φιλοδοξεί να αναδείξει η κυβέρνηση τα λιµάνια της χώρας...

Επίσης, επειδή προβλέπεται µέχρι το 2014 η θάλασσα της Μεσογείου να αναδειχθεί σε πρωτεύουσα της παγκόσµιας αγοράς κρουαζιέρας (σήµερα είναι η Καραϊβική), η κυβέρνηση τρέχει να προλάβει τις εξελίξεις προκειµένου η Ελλάδα να αποσπάσει τη µερίδα του λέοντος από την επιπλέον πίτα που διαµορφώνεται στη µεσογειακή κρουαζιέρα.

Ηδη καθώς η χώρα µας προβλέπεται να έχει σηµαντικό ρόλο στις ανακατατάξεις στην αγορά κρουαζιέρας, ξένοι κολοσσοί του κλάδου σπεύδουν να καταλάβουν προνοµιακές θέσεις σε σηµαντικά λιµάνια της χώρας. Η ιταλική MSC, οι µεγάλες αµερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας οι Carnival και Carribean αλλά και κινεζικές εταιρείες έχουν εκδηλώσει σαφές ενδιαφέρον για να αποκτήσουν τις δικές τους αποκλειστικές προβλήτες στα µεγάλα ελληνικά λιµάνια, κυρίως του Πειραιά. Σε πρώτο πλάνο θα βρίσκονται τα 12 µεγάλα εθνικά λιµάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Ηγουµενίτσας, της Πάτρας, της Ρόδου, της Καβάλας, του Ηρακλείου, του Βόλου και της Αλεξανδρούπολης.

Τα λιµάνια αυτά αλλά και άλλα µεγάλα λιµάνια θα συγχωνευτούν και µε επικεφαλής τα λιµάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και του Ηρακλείου Κρήτης θα αποτελέσουν τέσσερις µεγάλους οργανισµούς µε ισχυρή κεφαλαιακή βάση και µεγάλες επενδύσεις, που θα µπορέσουν να προσελκύσουν µεγαλύτερους όγκους εµπορευµάτων αλλά και αριθµό επιβατών εγχώριων και ξένων.

Σύµφωνα µε τους κυβερνητικούς σχεδιασµούς, µέχρι τα τέλη του 2012 ο διοικητικός και ο ιδιοκτησιακός χάρτης των λιµανιών της χώρας θα έχει αλλάξει δραστικά και οι δύο διευρυµένοι και µε άλλα µεγάλα λιµάνια οργανισµοί – ΟΛΠ και ΟΛΘ – που είναι εισηγµένοι στο Χρηµατιστήριο θα γίνουν τέσσερις καθώς σε αυτούς θα προστεθούν και οι οργανισµοί Πάτρας και Ηρακλείου.

ΤΟ 49% ΣΕ Ι∆ΙΩΤΕΣ

Υπό την πίεση τόσο των δηµοσιονοµικών αναγκών όσο και της ανάγκης να υεθούντα λιµάνια της χώρας στην υπηρεσία των αναπτυξιακών προοπτικών της, η κυβέρνηση και ειδικώς το υπουργείο Οικονοµικών επιταχύνει τις διαδικασίες µετοχοποίησης - ιδιωτικοποίησης των µεγάλων λιµενικών συστηµάτων, όπου το µεν ∆ηµόσιο θα ελέγχει το 51% των µετοχών και το 49% θα δοθεί σε ιδιώτες επενδυτές.

Επενδυτές που προέρχονται τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό και δραστηριοποιούνται στους κλάδους των θαλάσσιων µεταφορών αλλά και της κρουαζιέρας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δυνάµει συνεταίροι της κυβέρνησης στην αναµόρφωση των ελληνικών λιµανιών θα είναι, εκτός από την κινεζική Cosco, ο κολοσσός των θαλάσσιων µεταφορών ΜSC που δραστηριοποιείται εδώ και πολλά στον Εµπορευµατικό Σταθµότου λιµανιούτου Πειραιά, κρατικές εταιρείες από τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα και εταιρείες από τον χώρο της κρουαζιέρας, µεταξύ των οποίων είναι και η ελληνοκυπριακών συµφερόντων Λούης.

ΜΑΪΟ ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ

Με δύο χωριστές προκηρύξεις που θα εκδοθούν τον Μάιο θα επιλεγούν οι σύµβουλοι ιδιωτικοποιήσεων του Αττικού Συστήµατος Λιµένων όπως και των λοιπών τριών λιµενικών συστηµάτων: του λιµενικού συστήµατος στο οποίο επικεφαλής θα είναι ο Οργανισµός Λιµένος Θεσσαλονίκης και ο οποίος θα απορροφήσει τα λιµάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, του λιµενικού συστήµατος στο οποίο επικεφαλής θα είναι το λιµάνι της Πάτρας το οποίο και θα απορροφήσει, µεταξύ των άλλων τα λιµάνια της Κέρκυρας, της Ηγουµενίτσας, του Κατάκολου και το λιµενικό σύστηµα στο οποίο επικεφαλής θα τεθεί το λιµάνι του Ηρακλείου Κρήτης.

Ο Οργανισµός Λιµένος Πειραιώς είναι έτοιµος να απορροφήσει µέχρι τα τέλη του έτους τα γειτονικά λιµάνια της Ελευσίνας, του Λαυρίου και της Ραφήνας και θα αποτελέσει την εταιρεία πιλότο για όλα τα άλλα λιµάνια της χώρας.

Για να αλλάξουν πρόσωπο τα λιµάνια της χώρας, ειδικά στη φάση αυτή όπου οι δηµόσιες επενδύσεις έχουν συρρικνωθεί δραµατικά, η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει στα απαραίτητα έργα µε τη µέθοδο της συγχρηµατοδότησης, όπου για τις νέες επενδύσεις το βάρος θα πέσει στα ιδιωτικά κεφάλαια.

Οι επενδύσεις στον Πειραιά

Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ έχει ήδη δροµολογήσει επενδυτικό πρόγραµµα 1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015, το οποίο θα χρηµατοδοτηθεί από ίδιους πόρους, δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και κοινοτικούς πόρους.

Συγκεκριµένα, ο ΟΛΠ έχει δροµολογήσει σηµαντικά έργα µε τη µέθοδο της παραχώρησης (χρηµατοδότηση και εκµετάλλευση από ιδιώτες). Το πρώτο από τα έργα αυτά είναι η κατασκευή του Συνεδριακού Κέντρου. Το έργο είναι προϋπολογισµού 90 εκατ. ευρώ και περιλαµβάνει πέραν του Εκθεσιακού / Συνεδριακού Κέντρου και ένα ανεξάρτητο εµπορικό κέντρο κρουαζιέρας. Η συνολική εγκατάσταση θα έχει επιφάνεια ανωδοµής περίπου 60.000 τ.µ.και 1.450 κλειστές θέσεις στάθµευσης.

Το δεύτερο σηµαντικό έργο είναι η δηµιουργία ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων στη λιµενική ζώνη του Πειραιά, ενώ το σηµαντικότερο από τα τρία αυτά ώριµα έργα είναι η επέκταση της νότιας πλευράς του λιµανιού του Πειραιά, µε νέες υποδοµές και νέους µόλους για την προσέγγιση µεγάλων κρουαζιερόπλοιων.

Η επέκταση του επιβατικού λιµένα του Πειραιά προς τον Νότο θα δώσει τη δυνατότητα να ελλιµενίζονται εκεί έως έξι µεγάλα κρουαζιερόπλοια. Το έργο αποτελεί επένδυση ύψους 250 εκατ. ευρώ, µε βάση το επενδυτικό πρόγραµµα του ΟΛΠ. Φυσικά, στο µεγαλύτερο λιµάνι της χώρας και ένα απότα µεγαλύτερα της Μεσογείου έχουν δροµολογηθεί και άλλα σηµαντικά έργα όπως είναι για παράδειγµα το Monorail. Πρόκειται γιαένα έργο σταθερής τροχιάς, το οποίο αντίθετα µε άλλα (τραµ, τρόλεϊ, λεωφορεία) δεν δηµιουργεί πρόβληµα στη λειτουργία του λιµένος, στον οποίο µεταξύ άλλων διακινούνται 3 εκατ. τροχοφόρα.

Πώς θα γίνουν οι συγχωνεύσεις

«Προχωράµε και υλοποιούµε για πρώτη φορά µια στρατηγική ανάπτυξης επάνω στο Εθνικό Λιµενικό Σύστηµα κυρίως σε δύο άµεσους άξονες:

Την εξειδίκευση των λιµένων µέσω της διοικητικής µεταρρύθµισης και την εφαρµογή διεθνών πρακτικών παραχώρησης λιµενικών υπηρεσιών. Η µεταρρύθµιση του λιµενικού συστήµατος που προτείνουµε να δηµιουργηθεί είναι σε τρία επίπεδα και σε «πυραµιδική µορφή».

- Το πρώτο επίπεδο αφορά τα 12 λιµάνια εθνικής εµβέλειας που λειτουργούν ως Ανώνυµες Εταιρίες (Α.Ε.). ∆ηλαδή το Αττικό Λιµενικό Σύστηµα (Πειραιάς, Λαύριο, Ραφήνα και Ελευσίνα), το Λιµενικό Σύστηµα Βόρειου Αιγαίου µε όχηµα τον ΟΛΘ (εισηγµένη επίσης στο Χ.Α.) και τους Οργανισµούς Λιµένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου. Το Ιόνιο Λιµενικό Σύστηµα, µε όχηµα τον Ο.Λ. Πατρών και τους Οργανισµούς Λιµένων Ηγουµενίτσας, Κέρκυρας και Κατάκολου και την εισαγωγή τους στο Χ.Α. Καθώς και το Λιµενικό Σύστηµα Νότιου Αιγαίου, µε όχηµα τον Ο.Λ. Ηρακλείου και τους Οργανισµούς Λιµένων που θα δηµιουργηθούν στο Νότιο Αιγαίο και εισαγωγή τους στο Χ.Α.

- Το δεύτερο επίπεδο αφορά τα λιµάνια που λειτουργούν ως ΝΠ∆∆ (δηµοτικά λιµενικά ταµεία και κρατικά λιµενικά ταµεία), στη λογική της µετατροπής (συγχώνευσης) και λειτουργίας τους ως τµήµατα Ανώνυµης Εταιρείας, µε διάφορους τρόπους εφαρµογής.

- Το τρίτο επίπεδο αφορά τα λιµάνια απροσδιόριστου νοµικού καθεστώτος (ορφανά λιµάνια), τα οποία θα αποτελέσουν γραφεία του πλησιέστερου τµήµατος των Α.Ε.».

Η κρουαζιέρα θέλει µεγάλες προβλήτες

Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ελλιµενισµού για την υποδοχή των µεγάλων κρουαζιερόπλοιων είναι στα σχέδια της κυβέρνησης προκειµένου η Ελλάδα να εισέλθει δυναµικά στην αγορά κρουαζιέρας. Η χρηµατοδότηση των επενδύσεων αυτών από ιδιωτικά κεφάλαια είναι βασικός στόχος του σχεδίου ιδιωτικοποιήσεων.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του Οργανισµού Λιµένος Πειραιώς Γιώργος Ανωµερίτης, ο οποίος και από τη θητεία του ως υπουργός Εµπορικής Ναυτιλίας γνωρίζει καλά τα θέµατα των λιµανιών και τη σχέση που έχουν αυτά µε την ανάπτυξη της τουριστικής βιοµηχανίας της χώρας, υποστηρίζει ότι αν το λιµάνι του Πειραιά δεν επεκτείνει τον χώρο ελλιµενισµού και υποδοχής µεγάλων κρουαζιερόπλοιων, η ελληνική κρουαζιέρα είναι σαν να χάνει ένα µεγάλο πλεονέκτηµα έναντι των ανταγωνιστών της. Αυτή τη στιγµή όλες οι µεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας συγκλίνουν στην εκτίµηση ότι τα όποια οφέλη για την ελληνική κρουαζιέρα έχουν προκύψει από την απελευθέρωση της αγοράς, σχεδόν αναιρούνται σε µεγάλο βαθµό από την ανεπάρκεια των λιµενικών υποδοµών.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Ποια είναι τα προβλήµατα αυτά, τόσοσε επίπεδο υποδοµών, όσο και σε επίπεδο οργάνωσης, όπως καταγράφονται από τους οργανωµένους φορείς της ελληνικής κρουαζιέρας;

∆εν υπάρχει σύστηµα κράτησης για προβλήτες και το σύστηµα που ισχύει είναι να εξυπηρετείται όποιος φθάνει πρώτος. Αυτό επηρεάζει τον προγραµµατισµό και την ποιότητα των κρουαζιερών.

Εξάλλου, σε λιµάνια όπως η Ρόδος υπάρχει µεγάλος συνωστισµός πλοίων ορισµένες ηµέρες της εβδοµάδας, µε αποτέλεσµα σχεδόν να στοιβάζονται τοένα πάνω στο άλλο και να προεξέχουν από την προβλήτα µέχρι και 100 µέτρα.

Σε λιµάνια όπου η αποεπιβίβαση γίνεται µε λέµβους δεν υπάρχει όριο στον αριθµό των πλοίων στο αγκυροβόλιο. ∆εν υπάρχουν επίσης οριοθετηµένα αγκυροβόλια και πολλές φορές ολόκληρος ο χώρος καταλαµβάνεται από ένα σκάφος αναψυχής ή µόνον ένα πλοίο.

ΠΛΗΡΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Με δήλωσή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ο γενικός διευθυντής της Louis Cruises Γιώργος Κουµπενάς επισηµαίνει ότι για να έλθουν τα κρουαζιερόπλοια στη χώρα µας πρέπει να υπάρχουν συνθήκες πλήρους ασφάλειας, τόσο για το πλήρωµα, όσο και για το ίδιο το πλοίο.

«∆υστυχώς», επισηµαίνει, «εδώ τα ελληνικά λιµάνια υστερούν καθώς τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν καταφέρει να πιστοποιηθούν σύµφωνα µε τον διεθνή κώδικα ασφαλείας πλοίων και λιµενικών εγκαταστάσεων (ISPS - International Ship and Port Facility Security Code).

Επίσης, οι ελλιπείς λιµενικές υποδοµές σε συνδυασµό µε την έλλειψη συστήµατος κράτησης θέσεων για τα πλοία σχεδόν σε όλα τα ελληνικά λιµάνια λειτουργούν αποτρεπτικά για την αύξηση των προσεγγίσεων, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας προγραµµατίζουν τα δροµολόγια µε γνώµονα την εξασφάλιση ασφαλούς θέσης πρόσδεσης για το πλοίο ένα µε δύο έτη πριν από την εκτέλεση της κρουαζιέρας». Σε ό,τι αφορά τις υποδοµές για την εξυπηρέτησητων πελατών, «τα περισσότερα ελληνικά λιµάνια αντιµετωπίζουν πρόβληµα καθώς δεν είναι σχεδιασµένα για τη διακίνηση του µεγάλου αριθµού επιβατών που µεταφέρουν τα σηµερινά κρουαζιερόπλοια».

Παρ’ όλα αυτά ο όµιλος Λούης, «πιστεύοντας στις δυνατότητες της Ελλάδας, θα εξέταζε το ενδεχόµενο να επενδύσει σε λιµενικές εγκαταστάσεις υπό συγκεκριµένες προϋποθέσεις» συµπληρώνει ο γενικός διευθυντής της Louis Cruises. Πηγή: tanea.gr

Το Banner του newsmme

ΣΤΕΙΛΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ

newsmme.blogspot.com 2008

Copyright 2009 newsmme.blogspot.com