H GOOGLE ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ IΝΤΕΡΝΕΤ
Τα «πάνω-κάτω» στον κλάδο των αεροπορικών κρατήσεων φέρνει η συμφωνία που ανακοίνωσε ότι έκλεισε η Google με την ITA. Πρόκειται για την αμερικανική εταιρεία που αναπτύσσει το πιο διαδεδομένο λογισμικό αναζητήσεων και κρατήσεων πτήσεων στον κόσμο, την οποία η Google εξαγόρασε έναντι 700 εκατ. δολαρίων, που κατέβαλε σε μετρητά...
Η συμφωνία, που τελεί υπό την έγκριση της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτειών, ανατρέπει πλήρως το υπάρχον σκηνικό των online κρατήσεων, με την Google να αποκτά ξαφνικά το μεγαλύτερο μερίδιο στην «πίτα» της αγοράς, ο ετήσιος τζίρος της οποίας ανέρχεται σήμερα στα 132 δισεκατομμύρια δολάρια. Κι αυτό, διότι οι κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες και οι μεγαλύτεροι ταξιδιωτικοί οργανισμοί που παρέχουν online αναζητήσεις και κρατήσεις θέσεων, χρησιμοποιούν σήμερα το λογισμικό της ITA.
Αν η συμφωνία εγκριθεί, η Google θα είναι ο νέος ιδιοκτήτης του λογισμικού, κάτι που εκτιμάται ότι θα πλήξει άμεσα τους ανταγωνιστές της. Η Google φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια νέα υπηρεσία, που θα αποτελέσει το μεγαλύτερο εργαλείο online αναζήτησης αεροπορικών πτήσεων.
Όπως έγινε γνωστό, η νέα ιστοσελίδα που θα κατασκευάσει θα προσφέρει εύκολη, γρήγορη και πλήρη αναζήτηση πτήσεων και θα δίνει τη δυνατότητα κράτησης θέσης, σε μια πληθώρα αεροπορικών εταιρειών ανά τον κόσμο. Μάλιστα, θα είναι άμεσα συνδεδεμένη με το Google.com, τον «κολοσσό» των διαδικτυακών αναζητήσεων.
Η ιδέα προέκυψε από μια απλή σκέψη που έκαναν τα στελέχη της εταιρείας: «Αντί να κατευθύνουμε όσους αναζητούν πτήσεις σε άλλες ιστοσελίδες, μέσω της μηχανής αναζήτησης που έχουμε, δεν θα ήταν καλύτερο να δημιουργήσουμε εμείς τη δική μας υπηρεσία εύρεσης πτήσεων;».
Υπό έγκριση η συμφωνία
Το Τμήμα Ανταγωνισμού της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των Η.Π.Α. αναμένεται να υποβάλει σε «εξαντλητικό έλεγχο» τους όρους της ανακοινωθείσας συμφωνίας, προκειμένου να αποφασίσει εάν παραβιάζει ή όχι τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού και αν αντίκειται στις αντιμονοπωλιακές διατάξεις. Αν κρίνει ότι υφίσταται νομικό κώλυμα, δεν θα εγκρίνει την εξαγορά.
Κατέχοντας το 63% της αμερικανικής αγοράς αναζήτησης, η Google υπόκειται σε αυστηρό έλεγχο από τις αντιμονοπωλιακές Αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών, κάθε φορά που προβαίνει σε νέες επιχειρηματικές κινήσεις.
Για παράδειγμα, η εξαγορά της AdMob, εταιρείας που δραστηριοποιείται στη mobile διαφήμιση, ανακοινώθηκε το Νοέμβριο του 2009, ωστόσο ολοκληρώθηκε μόλις τον περασμένο Μάιο. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου προέβη σε εξονυχιστικό έλεγχο επί έξι μήνες, εγκρίνοντας τη συμφωνία μόνον όταν η Apple (βασικός αντίπαλος της Google), ήρε τις ενστάσεις της, λανσάροντας, παράλληλα, το δικό της δίκτυο διαφήμισης στην κινητή τηλεφωνία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Έρικ Σμιντ, προέβλεψε ότι οι Αρχές θα ασχολούνται για πολύ καιρό με την εξαγορά της ITA. «Πιστεύουμε ότι θα ξοδέψουν αρκετό από το χρόνο τους, προσπαθώντας να αντιληφθούν τη συμφωνία, τόσο λόγω του μεγέθους της, όσο και λόγο του χρηματικού ύψους της. Αυτό, όμως, είναι εύλογο», δήλωσε χθες.
Ο Σάμιουελ Μίλερ, δικηγόρος του ομίλου νομικών υπηρεσιών Sidley Austin, που ειδικεύεται στις αντιμονοπωλιακές πρακτικές, σχολίασε: «Θέλω να πιστεύω ότι οι αρμόδιες αρχές θα εξετάσουν το ζήτημα ενδελεχώς. Κάθε φορά που η Google προβαίνει σε μια εξαγορά, απλά ενισχύει το επιχείρημα ότι ουσιαστικά αυτό που προσπαθεί είναι να αποκτήσει τις εταιρείες που την ανταγωνίζονται, απειλώντας τη δεσπόζουσα θέση που κατέχει».
Οι κινήσεις των ανταγωνιστών
Η εταιρεία ITA ιδρύθηκε το 1996 από μια ομάδα επιστημόνων Πληροφορικής του ΜΙΤ. Το λογισμικό που ανέπτυξε θεωρείται πρωτοποριακό για την online ταξιδιωτική βιομηχανία. Χαρακτηρίστηκε «επαναστατικό», διότι έδωσε για πρώτη φορά στους καταναλωτές τη δυνατότητα να αναζητούν τις φθηνότερες τιμές, συγκρίνοντας τα διαθέσιμα εισιτήρια από όλες τις εταιρείες.
Σήμερα, το λογισμικό χρησιμοποιείται από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες και τους σημαντικότερους ταξιδιωτικούς οργανισμούς στον κόσμο. Μεταξύ αυτών, η American Airlines, η Continental Airlnes, η United Airlines, η Virgin Atlantic, αλλά και το Bing της Microsoft, βασικός ανταγωνιστής της Google. «Τι θα γίνει τώρα που η εταιρεία θα ανήκει στη Google;», αναρωτιούνται παράγοντες της αγοράς, παρά την δέσμευση του Έρικ Σμιντ ότι «η Google θα συνεχίσει να τιμά όλες τις υπάρχουσες συμφωνίες και, επιπλέον, θα αναζητήσει νέους πελάτες».
Ήδη φημολογείται ότι οι ανταγωνιστές της Google θα «συνασπιστούν», σε μια προσπάθεια να μπλοκάρουν τη συμφωνία. «Υποψήφιες» για μια τέτοια ενέργεια είναι η Microsoft, η Expedia, η Kayak, αλλά και μεγάλα δίκτυα ηλεκτρονικών κρατήσεων, όπως το Travelport, το Sabre και το Amadeus.
Παράλληλα, αρκετές αεροπορικές εταιρείες εκφράζουν ανησυχίες για το πώς η Google θα εμφανίζει τις πληροφορίες των πτήσεών τους και αν θα τους ζητήσει να πληρώνουν για τα προβεβλημένα αποτελέσματα. Ωστόσο, η Google αρνήθηκε επί του παρόντος να αποκαλύψει τι είδους υπηρεσίες θα παρέχει.
Η διαδικασία ελέγχου της συμφωνίας από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου αναμένεται να διαρκέσει αρκετούς μήνες. Πηγή: tanea.gr