ΣΦΟΔΡΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΠΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ-ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΟΤ
Απαντήσεις στο πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για την εκτέλεση του διαφημιστικού προγράμματος του ΕΟΤ τη διετία 2008-9 δίνουν οι πρώην υπουργοί Τουρισμού επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας Κώστας Μαρκόπουλος και Αρης Σπηλιωτόπουλος...
Ο Κώστας Μαρκόπουλος, επισημαίνει μεταξύ άλλων, ότι «ένας πολιτικός με αυτοσεβασμό απαντά μόνο μέσω της δικαιοσύνης σε αυτούς...», υπογραμμίζοντας ότι η πολιτική του ΠΑΣΟΚ είναι να ακυρώσει τη ΝΔ για να επιβιώσει από τις επιλογές του. «Αυτά τα θαύματα όμως στην πολιτική είναι για λίγο καιρό μόνο».
Στο ίδιο μήκος κύματος ο επί 15 μήνες υπουργός Αρης Σπηλιωτόπουλος υπογραμμίζει ότι ο ΕΟΤ διαχειρίστηκε, με το μέγιστο δυνατό ανταποδοτικό όφελος, το ακριβές ποσό που προβλέπεται κάθε χρόνο από τον ετήσιο προϋπολογισμό για τη διαφήμιση και την προβολή της Ελλάδας τονίζοντας ότι επί ημερών της ΝΔ τα λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου για τη προώθηση του ελληνικού τουρισμού έπιασαν τόπο στηρίζοντας την ελληνική οικονομία και τον τουριστικό κλάδο της χώρας μας.
Ακολουθούν οι δηλώσεις των δυο πρώην υπουργών Τουρισμού:
Κώστας Μαρκόπουλος:
«Χαίρομαι που επιτέλους υπάρχει πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για να μιλήσω για κάτι χειροπιαστό, για το 8μηνο που υπηρέτησα το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης. Μέχρι τώρα υπήρχαν προφορικοί αποπροσανατολισμοί και ελάχιστοι επαγγελματίες λασπολόγοι. Ένας πολιτικός με αυτοσεβασμό απαντά μόνο μέσω της δικαιοσύνης σ` αυτούς.
Επί της ουσίας και επειδή στην 3ετία δεν διακρίνεται η συμμετοχή του οκταμήνου Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2009, που είχα την πολιτική ευθύνη, έχω να διευκρινίσω τα παρακάτω:
1. Οι διαφημιστικές ενέργειες του ΕΟΤ βασίστηκαν στην ήδη υπάρχουσα δέσμευση της κυβέρνησης, διά στόματος του τ. πρωθυπουργού Κ.Καραμανλή, για αύξηση της διαφήμισης της χώρας κατά 50%. Έτσι προϋπολογίστηκαν 50 εκ. ευρώ και 25 εκ ευρώ (50% αύξηση) από το ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) και επιπροσθέτως 16 εκατ. ευρώ από τον ίδιο προϋπολογισμό του ΕΟΤ. Συνολικά 91 εκ. ευρώ.
2. Το σύνολο των διαφημιστικών εξόδων του ΕΟΤ μέχρι Οκτώβριο 2009, οπότε και παρέδωσα το Υπουργείο, ήταν 83 εκ. ευρώ. Άρα έμεινε υπόλοιπο. Η κατανομή περιελάμβανε διαφήμιση εξωτερικού, διαφημιστικά περίπτερα, επιχορήγηση Νομαρχιών, διαφήμιση εσωτερικού τουρισμού.
3. Ειδικά για την διαφήμιση εξωτερικού, έγιναν συμβάσεις με τους νόμιμους αποκλειστικούς εκπροσώπους των μέσων προβολής που επελέγησαν ανά τον κόσμο. Τα απολύτως στενά χρονικά περιθώρια δεν επέτρεπαν διαδικασίες media-shop, που εξάλλου θα αφαιρούσε τουλάχιστον 15-20% από την τελική διαφήμιση σαν νόμιμο επιχειρηματικό κέρδος. Οι συμβάσεις έγιναν κατά την πάγια τακτική που ακολουθούν οι υπηρεσίες του ΕΟΤ, με εισήγηση και βεβαίωση του σύννομου της σύμβασης από το νομικό σύμβουλο, που σημειωτέον δεν είναι πολιτική επιλογή αλλά υπηρεσιακός παράγων. Το ίδιο νόμιμες εκρίθησαν 3 συμβάσεις, άνω του 1 εκ. ευρώ, που εστάλησαν για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Όσες δε συμβάσεις έφθασαν σε σημείο αποπληρωμής, έλαβαν την έγκριση του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που είναι εγκατεστημένος στον ΕΟΤ. Κανείς δεν προπληρώθηκε. Όσοι πληρώθηκαν αυτό έγινε στο τέλος, με προσκόμιση αποδείξεων διαφήμισης και όλων των νομίμων δικαιολογητικών (συμπεριλαμβανομένων και τιμολογίων) που οι υπηρεσίες ζητούν και ελέγχουν.
Η σημερινή πολιτική ηγεσία ομιλεί περί χρεών από την πρώτη μέρα διότι:
1. Όταν ανέλαβε, το κράτος χρωστούσε 15 εκ. ευρώ από τα 50 του ΠΔΕ, που έδωσε αρχές του 2010 και 25 εκ. ευρώ από την δεσμευτική αύξηση της διαφήμισης που ΠΟΤΕ δε διεκδίκησε και ποτέ δεν έλαβε, βέβαια, από το Υπ. Οικονομικών.
2. Στα έσοδα του ΕΟΤ είχε συνυπολογιστεί, από την άνοιξη του 2009, ποσό 40-45 εκ. ευρώ από την λειτουργική τακτοποίηση των ξενοδοχείων (συμφωνία με ΞΕΕ) που είχε ψηφιστεί και είναι ακόμα νόμος του κράτους, ανενεργός ωστόσο με ευθύνη της νέας κυβέρνησης. Δεν προχώρησε, άρα δεν εισεπράχθη το ποσόν ΠΟΤΕ.
Έτσι η σημερινή ηγεσία στέρησε τον ΕΟΤ από 70 εκ. ευρώ (25+45) και έχει τεράστια ευθύνη για το μέλλον του. Ή ψεύδονται ή δεν αντιλαμβάνονται. Στην αρχή πίστευα το δεύτερο. Τώρα πλέον γνωρίζω καλά. Είναι η πολιτική του ΠΑΣΟΚ να ακυρώσει τη Ν.Δ. για να επιβιώσει από τις επιλογές του…Αυτά τα θαύματα όμως στην πολιτική είναι για λίγο καιρό μόνο...
Αρης Σπηλιωτόπουλος
Τη στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται προ των πυλών κατάρρευσης εξαιτίας της ανικανότητας και των αστοχιών της σημερινής κυβέρνησης, η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού επιχειρεί τα τελευταία 24ωρα, με κατευθυνόμενες διαρροές προς τα Μέσα Ενημέρωσης, να αφήσει υπόνοιες για δήθεν `περίεργες` διαδικασίες λήψης αποφάσεων του ΕΟΤ κατά τα προηγούμενα έτη, όταν επικεφαλής του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης ήταν Υπουργοί της κυβέρνησης της ΝΔ.. Με δεδομένο τον αυτοδιοίκητο χαρακτήρα του ΕΟΤ, αλλά και τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλουν όλα αυτά τα χρόνια οι υπάλληλοι και το προσωπικό του Οργανισμού με σκοπό την καλύτερη αποτελεσματικότητά του, για το διάστημα που ο Aρης Σπηλιωτόπουλος διετέλεσε Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης (Σεπτέμβριος 2007- Δεκέμβριος 2008) διευκρινίζονται τα εξής:
Ο ΕΟΤ διαχειρίστηκε, με το μέγιστο δυνατό ανταποδοτικό όφελος, το ακριβές ποσό που προβλέπεται κάθε χρόνο από τον ετήσιο προϋπολογισμό για τη διαφήμιση και την προβολή της Ελλάδας. Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου έχει τόσο ασθενή μνήμη που ξεχνάει ή κάνει δήθεν πως δεν θυμάται ότι το επιπλέον ποσό των πιστώσεων που έκανε ο ΕΟΤ για διαφημιστικούς σκοπούς -πέραν δηλαδή του ορίου του προϋπολογισμού- είναι η κατά 50% ενίσχυση της χρηματοδότησης που ενέκρινε ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής στην Κυβερνητική Επιτροπή το καλοκαίρι του 2008.
Ο ελληνικός τουρισμός κατάφερε εκείνη την κρίσιμη σε παγκόσμιο επίπεδο χρονιά να βγει ενισχυμένος με αύξηση επισκεπτών και συναλλάγματος χάρη στην απόφαση του πρώην πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή και του αρμόδιου οργάνου της Κυβερνητικής Επιτροπής να εγκρίνει το πακέτο ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού που είχε εισηγηθεί τότε ο A. Σπηλιωτόπουλος ως Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης. Η κυβέρνηση της ΝΔ υπηρέτησε έμπρακτα την εξωστρέφεια του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας αυξάνοντας τον προϋπολογισμό κατά 50% (περίπου 100.000.000 ευρώ) με σκοπό την ενίσχυση της διαφημιστικής προβολής του ελληνικού τουρισμού στις μεγάλες διεθνείς τουριστικές αγορές. Ακολουθώντας πιστά το δόγμα που λέει `ότι όσα περισσότερα επενδύεις στην προώθηση της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας στο εξωτερικό, τόσο μεγαλύτερο είναι το όφελος για την ελληνική οικονομία.
Από το 2005 υπάρχει ένα ποσό της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ από Υπουργό σε Υπουργό, το οποίο προήλθε εκείνο το έτος καθώς όταν ιδρύθηκε το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης δεν υπήρξε προϋπολογισμός και όλες οι διαφημιστικές ενέργειες -που καλώς έγιναν τότε και αποτέλεσαν τη βάση για την μετέπειτα προώθηση του ελληνικού τουρισμού- έγιναν χωρίς ουσιαστικό προϋπολογισμό. Κάθε Υπουργός παρελάμβανε τις ίδιες εκκρεμότητες, και έτσι όλοι οι προγενέστεροι μεταξύ των οποίων και ο κ. Aρης Σπηλιωτόπουλος όσο διάστημα διετέλεσε Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης αντεπεξήλθαν συνεχίζοντας την διαφήμιση που ήταν κάθε χρόνο απαραίτητη.
Με διαρροές η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού επιδιώκει να αιωρείται στην ατμόσφαιρα ένα περίεργο κλίμα για δήθεν παράτυπες διαδικασίες που ακολούθησε ο ΕΟΤ τόσο την περίοδο που ο κ. Aρης Σπηλιωτόπουλος διετέλεσε Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, όσο και συνολικά επί κυβερνήσεων της ΝΔ. Ουδέν αναληθέστερον αυτού, από τη στιγμή που οι διαδικασίες αυτές προβλέπονται κατά γράμμα από το καταστατικό του ΕΟΤ, φέρουν την έγκριση νομικών συμβούλων και ακόμα περισσότερο έχουν σφραγίδα και υπογραφή από τον αρμόδιο ανεξάρτητο Επίτροπο του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Αν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού αμφισβητεί τη νομιμότητα όσων συμβάσεων του ΕΟΤ έχουν συναφθεί και εκτελεστεί κατόπιν πάντα της σύμφωνης γνώμης των αρμόδιων Επιτρόπων, τότε δεν έχει παρά να δηλώσει ευθέως ότι δεν εμπιστεύεται τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις διαφημιστικών πακέτων σε μέσα του εξωτερικού, θα είχε ενδιαφέρον αν η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μπορούσε να μας πει με ποιον τρόπο θα οργάνωνε η ίδια διεθνείς… `ανοιχτούς` διαγωνισμούς για την προβολή του ελληνικού τουρισμού σε διεθνή δίκτυα όπως το CNN, NBC, BBC κ.ά. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε μία ομολογουμένως… πρωτοτυπία για τη χώρα μας, η οποία από τη στιγμή που θέλαμε να προβληθεί σε αυτά τα διεθνή δίκτυα, έπρεπε ως εκ τούτου να πληρώσουμε απευθείας τα αντίστοιχα διαφημιστικά πακέτα, όπως γίνεται τα τελευταία είκοσι χρόνια.
Είναι αναληθές να διαρρέεται ότι ο ΕΟΤ, τη συγκεκριμένη περίοδο, υλοποίησε διαφημιστικές κινήσεις προβολής της χώρας στο εξωτερικό χωρίς στρατηγικό διαφημιστικό πρόγραμμα. Τόσους μήνες στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, η σημερινή πολιτική ηγεσία του, θα μπορούσε να είχε βρει λίγο χρόνο να διαβάσει έστω τα βασικά σημεία της στρατηγικής που εκπονήθηκε σε συνεργασία με διεθνή σύμβουλο και εισηγούνταν τον τρόπο και τα μέσα προβολής της νέας εικόνας του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό με γνώμονα την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού αντί να καταπιάνεται με διαρροές παραπληροφόρησης δεξιά κι αριστερά, είναι χρησιμότερο:
* να απαντήσει για ποιον λόγο η σημερινή κυβέρνηση αρνήθηκε να εκταμιεύσει το συνολικό ποσό χρημάτων που προβλέπονται από τον προϋπολογισμό κατόπιν της σχετικής απόφασης του πρώην πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή και τα οποία είναι αναγκαία για την διαφημιστική προβολή της χώρας μας και την πάγια κάλυψη των αναγκών του ΕΟΤ, με αποτέλεσμα ο τελευταίος σήμερα να εμφανίζεται πλασματικά ελλειμματικός,
* να αναλάβει τις δικές της τεράστιες ευθύνες για το γεγονός ότι από τον περασμένο Οκτώβριο η Ελλάδα είναι διαφημιστικά απούσα ως τουριστικός προορισμός από όλα τα μεγάλα διεθνή δίκτυα ενημέρωσης του εξωτερικού, αφήνοντας τις τουριστικά ανταγωνιστικές προς εμάς χώρες ν μοιράζονται μόνες τους την διεθνή διαφημιστική και κατά επέκταση τουριστική πίτα,
* το κυριότερο απ' όλα όμως να δώσει εξηγήσεις για τη ζημιά 1 δισ. ευρώ την οποία αναμένεται να έχει υποστεί- σύμφωνα με στοιχειοθετημένους υπολογισμούς- ο ελληνικός τουρισμός από τότε που παρέλαβε στα χέρια της την τουριστική πολιτική της χώρας μας μέχρι το κλείσιμο της φετινής χρονιάς.
Είναι τουλάχιστον προκλητικό, αυτοί που σήμερα έχουν το τιμόνι της πορείας του ελληνικού τουρισμού να αποφεύγουν συστηματικά να αναγνωρίσουν τις καταστροφικές συνέπειες της δικής τους σημερινής πολιτικής που έχει εξαφανίσει την Ελλάδα ως προορισμό από τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, έχει φέρει στα πρόθυρα χρεοκοπίας δεκάδες χιλιάδες μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, έχει οδηγήσει στο ναδίρ δεκαετίας τα έσοδα της `βαριάς βιομηχανίας` της χώρας μας. Βλέποντας τα τουριστικά μεγέθη της χώρας μας να καταρρέουν λόγω της δικής της ανεπάρκειας, των δικών της λαθών και επιλογών, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού προσπαθεί να αποπροσανατολίσει παίζοντας το ρόλο του Ιεροκήρυκα της διαφάνειας.
Είναι οι ίδιοι που σήμερα είτε από θράσος είτε από επιπολαιότητα εγκαλούν τις κυβερνήσεις του Κώστα Καραμανλή, που έβαλε τα θεμέλια για μία νέα εθνική και συλλογική προσέγγιση της σημασίας του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας για την ελληνική οικονομία βάζοντας τον ελληνικό τουρισμό σε τροχιά αλλαγής και ανάπτυξης. Είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι, η τουριστική πολιτική των κυβερνήσεων Καραμανλή είναι κρυστάλλινη. Μέρα με τη μέρα οι συγκρίσεις με το τότε και το τώρα γίνονται ολοένα και πιο απογοητευτικές για τη σημερινή κυβέρνηση. Πηγή: in.gr