ΕΚΡΗΞΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΙ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Εύθραυστη και περιορισμένη ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας, που όμως δεν θα συνοδεύεται από τη δημιουργία θέσεων εργασίας, προβλέπει στη μηνιαία έκθεσή της για την απασχόληση η Κομισιόνκάτι που, όπως εκτιμά, θα έχει ως συνέπεια την υψηλή και επίμονη ανεργία για το ερχόμενο διάστημα...
Επικαλούμενη και τις ανοιξιάτικες προβλέψεις, η έκθεση που συνέταξε τον Ιούνιο η Επιτροπή για την απασχόληση στην Ενωση αναφέρει ότι η ανάπτυξη αναμένεται να παραμείνει υποτονική τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2010 και δεν θα αρχίσει να εμφανίζει ορατά σημάδια ανάκαμψης παρά στα τέλη του έτους, με τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης να είναι φέτος στο 1% και το ερχόμενο έτος στο 1,7%. «Μέχρι το 2011, όλες οι χώρες της Ε.Ε. εκτός από την Ελλάδα αναμένεται να έχουν επιστρέψει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης», σημειώνεται στην έκθεση.
Η απασχόληση αντιστοίχως αναμένεται να μειωθεί φέτος κατά 0,9% και να αυξηθεί το ερχόμενο έτος κατά 0,3%. Αυτά τα στοιχεία θα οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση της ανεργίας, που αναμένεται να κινηθεί κατά μέσον όρο στο 9,8% φέτος και οριακά πιο κάτω, στο 9,7%, το 2011. «Η ανεργία αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για αρκετόν καιρό, ειδικά στις βαλτικές χώρες της Εσθονίας, της Λιθουανίας και της Λετονίας, και στην Ελλάδα, την Ιρλανδία, τη Σλοβακία και την Ισπανία», επισημαίνεται στην έκθεση της Κομισιόν.
Σε μια σπάνια «υπόδειξη» για τέτοιου είδους εκθέσεις-καταγραφές, η Επιτροπή καταλήγει πως «οι κατάλληλες εργασιακές και κοινωνικές πολιτικές μπορούν να συμβάλουν πολύ στην προώθηση μιας ανάκαμψης με απασχόληση. Καθώς η ανάκαμψη θα επέρχεται και οι χώρες αντιμετωπίζουν την πρόκληση της δημοσιονομικής προσαρμογής είναι σημαντικό να βρίσκεται περιθώριο στους προϋπολογισμούς για αποτελεσματικά από άποψη κόστους προγράμματα για την αγορά εργασίας, τα οποία θα υποστηρίζουν εκείνους τους εργαζομένους που βρίσκονται στον μεγαλύτερο κίνδυνο να καταστούν μακροχρόνια άνεργοι και να χάσουν την πρόσδεσή τους στην αγορά εργασίας».
Στα ευρήματα της έκθεσης θα πρέπει να σημειωθεί πως η τελευταία αύξηση της ανεργίας αποδίδεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στην ανεργία των γυναικών- ενώ μέχρι τώρα η μάστιγα της ανεργίας έπληττε εξίσου άνδρες και γυναίκες-, ενώ η ανεργία των νέων παραμένει σε ιστορικά υψηλά, παρ΄ ότι στην Ελλάδα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Επίσης, ο μοναδικός τομέας όπου παρατηρείται αύξηση της ζήτησης για εργαζομένους είναι στα γραφεία προσωρινά απασχολουμένωντα λεγόμενα γραφεία «ενοικίασης».
Τρισέ κατά οίκων
Αιχμές για την πρόσφατη υποβάθμιση των ελληνικών ομολόγων από τον οίκο αξιολόγησης Μoody΄s άφησε χθες, μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο, ο διοικητής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Ζαν-Κλοντ Τρισέ. Σύμφωνα με τον κ. Τρισέ, όταν η ελληνική οικονομία έπασχε από προβλήματα και δεν υπήρχε η συμφωνία με το ΔΝΤ, την ΕΚΤ και την Κομισιόν, οι οίκοι αξιολόγησης δεν προέβαιναν σε υποβαθμίσεις. Τώρα που τα πράγματα πάνε καλύτερα και υπάρχει το πρόγραμμα υποβαθμίζουν τα ελληνικά ομόλογα. «Τα συμπεράσματα είναι δικά σας», είπε.
Ο διοικητής της ΕΚΤ υπεραμύνθηκε της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Τράπεζας να αγοράζει κρατικά ομόλογα στη δευτερογενή αγορά, λέγοντας πως ήταν επιβεβλημένη λόγω των εντάσεων στην αγορά, της αδυναμίας επιβολής των επιτοκίων της ΕΚΤ και στις τράπεζες και στα νοικοκυριά, ενώόπως είπε- η πτώση της τιμής των ομολόγων έχει δημιουργήσει πρόβλημα στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών και σήμερα «εξουδετερώνουμε και ένα πρόβλημα ρευστότητας».
Παράλληλα είπε πως «δεν αγοράζουμε μόνον ομόλογα, πουλάμε κιόλας», ενώ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι οι κυβερνήσεις θα μειώσουν τα ελλείμματά τους. Αναφερόμενος στην οικονομική διακυβέρνηση- θέμα που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο- εμφανίστηκε οπαδός της σκληρής γραμμής, τονίζοντας πως η αλληλεγγύη έχει και υποχρεώσεις, ότι απαιτείται ένα τεράστιο άλμα στον συντονισμό και την εποπτεία και ότι χρειάζονται αλλαγές σε δύο κορυφαίους τομείς- την επίλυση κρίσεων και την εποπτεία.
Ωστόσο, αναλυτικός εμφανίστηκε μόνον ως προς το δεύτερο σκέλος, κάνοντας λόγο για έλεγχο των προϋπολογισμών και από ανεξάρτητη αρχή πέραν της Κομισιόν, αυστηρή τήρηση του Συμφώνου Σταθερότητας, αυτοματοποιημένες κυρώσεις, άμεση επιτήρηση- όπως γίνεται τώρα με την Ελλάδα-, στέρηση του δικαιώματος ψήφου για τους παραβάτες και εμπλουτισμό των κριτηρίων (πέραν του ελλείμματος και του χρέους) με την ανταγωνιστικότητα, την παραγωγικότητα κ.ά. Αίσθηση, μάλιστα, προκάλεσε η άποψή του πως πρέπει να μετριέται και η ανταγωνιστικότητα του δημόσιου τομέα.
Γ. Παπανδρέου: «Θα πείσουμε και τις αγορές»
Αισιόδοξος για την οικονομική προοπτική της χώρας εμφανίστηκε ο Πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου από τις ΗΠΑ. Εξέφρασε την πεποίθησή του ότι οι επενδυτές «θα πειστούν για την αποτελεσματικότητα των μέτρων» που έχει λάβει η κυβέρνησή του και διέψευσε για μια ακόμη φορά τα σενάρια περί αναδιαπραγμάτευσης του ελληνικού χρέους. Ο κ. Παπανδρέου, μιλώντας σε εκπροσώπους της ομογένειας στη Νέα Υόρκη λίγο πριν προεδρεύσει στο Συμβούλιο της Σοσιαλιστικής Διεθνούς επανέλαβε ότι η κυβέρνηση παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών και πρόσθεσε ότι ήδη έχει πετύχει να μειώσει σημαντικά το έλλειμμα της χώρας είτε μέσω της μείωσης των δαπανών είτε μέσω της αύξησης των εσόδων από φόρους».
Παράλληλα, σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του Βloomberg, παρατήρησε ότι οι αγορές χρειάζονται χρόνο για να δουν και να εκτιμήσουν τα αποτελέσματα της ελληνικής προσπάθειας και ανέφερε μάλιστα ότι η ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης πρόσφερε στην κυβέρνησή του τον πολύτιμο χρόνο για να επιβάλει τις αλλαγές που απαιτούνται.
Ο Γ. Παπανδρέου παραδέχθηκε για μία ακόμη φορά ότι «κάποια από τα μέτρα είναι άδικα» παρ΄ όλα αυτά επέμεινε ότι «είναι απαραίτητα για τη σωτηρία της Ελλάδας». Αφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφύγει η Ελλάδα νομικώς κατά αμερικανικών τραπεζών λέγοντας ότι μόλις τελειώσουν κάποιες από τις Εξεταστικές Επιτροπές θα ανοίξει ακόμη μία για την οικονομία, η οποία αναλόγως των ευρημάτων μπορεί να εισηγηθεί και δικαστική προσφυγή κατά πρακτικών αμερικανικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.
«Ανάλογα με τα αποτελέσματα που θα έχουμε, μπορεί να συνεχίσουμε και τη δικαστική διαδικασία. Αυτό όμως δεν μπορώ να το προεξοφλήσω, διότι πρέπει να γίνει Εξεταστική Επιτροπή, να δούμε όλες τις πτυχές και μετά να πάρουμε τις αποφάσεις μας, για το πώς θα κινηθούμε. Αλλά δεν το αποκλείω» είπε χαρακτηριστικά.
Ομόλογο για την ομογένεια
Ο Πρωθυπουργός επιβεβαίωσε ότι στόχος της κυβέρνησης παραμένει η έκδοση ενός ομολόγου που θα απευθυνθεί και προς την ομογένεια. «Το αφήσαμε λίγο πίσω, για να μη γίνει μέσα στην κρίση και φανεί ότι είμαστε, όπως λένε οι Αμερικανοί, απελπισμένοι, ότι δεν έχουμε από πού αλλού να πιαστούμε, ή ότι είμαστε επαίτες, ζητιάνοι» εξήγησε και κατέληξε: «Τώρα, με το πακέτο αυτό και με μεγαλύτερη ηρεμία, στο μέτρο που υπάρχει στις διεθνείς αγορές- αλλά τουλάχιστον, δεν τους έχουμε ανάγκη αυτή τη στιγμήμπορούμε να πάμε με έναν πιο οργανωμένο τρόπο».
Με την υπογραφή του «τσάρου» όλες οι δαπάνες
Ενισχυμένες εξουσίες και ευθύνες- όπως τον θέλει η τρόικα- δίνονται στον υπουργό Οικονομικών με νομοσχέδιο που κατατίθεται εντός των ημερών στη Βουλή, καθώς του ανατίθεται ο πρώτος ρόλος στη δημοσιονομική διαχείριση όλων των φορέων της λεγόμενης γενικής κυβέρνησης, δηλαδή Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, νοσοκομείων, ασφαλιστικών ταμείων και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
Το νομοσχέδιο για τη «δημοσιονομική διαχείριση και ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών» καθιερώνει νέους κανόνες για την αυστηρή παρακολούθηση του προϋπολογισμού, με στόχο να εξαλειφθούν τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης, σπατάλης και υπερβάσεων που οδήγησαν τη χώρα ώς εδώ. Είναι μία από τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση έναντι της τρόικας, με προθεσμία εκτέλεσης ώς το τέλος Ιουνίου.
Η επέκταση των εξουσιών του κ. Γ. Παπακωνσταντίνουκαι οποιουδήποτε άλλου αναλάβει ενδεχομένως στο μέλλον καθήκοντα υπουργού Οικονομικών- ήταν απαίτηση της τρόικας, η οποία θέλει έναν υπεύθυνο και υπόλογο για τα οικονομικά όλων αυτών των οργανισμών τους οποίους φοβάται ότι μπορούν να τινάξουν στον αέρα τον κρατικό προϋπολογισμό. Η τήρηση στοιχείων στους εν λόγω οργανισμούς είναι σήμερα από ανεπαρκής έως ανύπαρκτη, ενώ απασχολούν περίπου 220.000 εργαζομένους, σχεδόν μισό Δημόσιο. Ειδικά για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το υπουργείο Οικονομικών ανακαλύπτει συνεχώς υποχρεώσεις τις οποίες έχουν αναλάβει στο παρελθόν και καλείται τώρα να καλύψει το Δημόσιο, ενώ τα νοσοκομεία είναι μια μαύρη τρύπα που εξακολουθεί να παράγει ελλείμματα 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο, παρά τα 6,5 δισ. ευρώ που θα πληρώσει το Δημόσιο για τις παρελθούσες υποχρεώσεις τους.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι προϋπολογισμοί των φορέων αυτών θα καταρτίζονται στο εξής υπό την εποπτεία του υπουργού Οικονομικών, στον οποίο και θα υποβάλλονται εκθέσεις εκτέλεσής τους από τους συναρμόδιους υπουργούς. Ειδικότερα ο υπουργός Οικονομικών θα ασκεί «την εποπτεία της κατάρτισης και εκτέλεσης των προϋπολογισμών και των δημοσιονομικών εκθέσεων και απολογισμών των φορέων της γενικής κυβέρνησης». Οι συναρμόδιοι υπουργοί θα είναι υπεύθυνοι για την κατάρτιση των προϋπολογισμών και την αποτελεσματική εκτέλεσή τους, ενώ θα υποβάλουν σχετικές εκθέσεις «με τον τρόπο και εντός του χρονικού πλαισίου που προδιαγράφει το υπουργείο Οικονομικών».
Τα οικονομικά των εν λόγω οργανισμών θα παρακολουθούνται, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, μήνα μήνα, με βάση στοιχεία που θα είναι υποχρεωμένοι να δίνουν στο υπουργείο Οικονομικών. Το τελευταίο θα συντάσσει και θα υποβάλει στη Βουλή (σ.σ.: και στην τρόικα) μηνιαίες, τριμηνιαίες και εξαμηνιαίες εκθέσεις.
Οι ρυθμίσεις
Το ίδιο νομοσχέδιο: Καθιερώνει τη σύνταξη τριετών προϋπολογισμών που θα έχουν στόχο για το έλλειμμα της κυβέρνησης τα επόμενα τρία χρόνια και ανώτατο όριο δαπανών.
Δημιουργεί Διεύθυνση προϋπολογισμού σε κάθε υπουργείο με προϊστάμενο, ο οποίος θα είναι αρμόδιος για τη χρηστή και αποτελεσματική οικονομική διαχείριση του υπουργείου του και των εποπτευόμενων φορέων.
Εισάγει το λεγόμενο διπλογραφικό σύστημα, μια νέα σύγχρονη μορφή λογιστικής αποτύπωσης των δημόσιων δοσοληψιών που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αποκατάσταση της διαφάνειας, ιδίως στα νοσοκομεία.
Ιδρύει ανεξάρτητο Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή. Ορίζει ότι ο ετήσιος κρατικός προϋπολογισμός αρχίζει να καταρτίζεται από τον Ιανουάριο με τον καθορισμό της γενικής στρατηγικής και πρέπει να περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, το προτεινόμενο μέγιστο ύψος δανεισμού του κράτους, τις επιδοτήσεις, χρηματοδοτήσεις και εγγυήσεις προς τους ΟΤΑ, τις κρατικές επιχειρήσεις κ.λπ. και την κατάσταση του ανεξόφλητου χρέους της γενικής κυβέρνησης.
«Η Ελλάδα δεν μοιάζει με την Αργεντινή»
Διαφέρει η κρίση της Ελλάδας από εκείνη της Αργεντινής το 2001, καθώς παρά τις ομοιότητες «υπάρχουν κρίσιμες διαφορές, οι οποίες κάνουν δυνατή και πιο βέβαιη μια διαφορετική έκβαση για την Ελλάδα», εκτιμά μελέτη της Εurobank ΕFG. Βασική διαφορά είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα συμμετέχει σε μία νομισματική ένωση. «Η αξιοπιστία της πολιτικής διατήρησης σταθερής ισοτιμίας με το δολάριο στην Αργεντινή ήταν υπό συνεχή και αυξανόμενη αμφισβήτηση. Στην Ελλάδα η έξοδος από το ευρώ δεν είναι δυνατή νομικά, δεν μπορεί να επιβληθεί από τις αγορές και αποτελεί επιλογή με τεράστιο κόστος».
Επιπλέον, η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει κερδοσκοπικές επιθέσεις στα συναλλαγματικά της διαθέσιμα και υποτιμητικές στο νόμισμά της, ενώ η ΕΚΤ λειτουργεί ως lender of last resort (τελευταίο καταφύγιο δανεισμού) και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι πολύ πιο ισχυρό. Μία άλλη σημαντική διαφορά είναι ο μηχανισμός στήριξης Ε.Ε., ΕΚΤ και ΔΝΤ, αλλά και ο τρόπος λειτουργίας του ΔΝΤ, ο οποίος άλλαξε μετά την εμπειρία της Αργεντινής, με αποτέλεσμα οι παρεμβάσεις να «σχεδιάζονται πλέον με τέτοιον τρόπο ώστε να καθιστούν το κόστος της χρεοκοπίας ακόμα πιο μεγάλο». Αλλά και η σύνθεση του δημοσίου χρέους διαφέρει μεταξύ των δύο χωρών. Το ελληνικό δημόσιο χρέος διακρατείται στο μεγαλύτερο μέρος του (80%) από ξένους, μειώνοντας τα κίνητρα για εξώθηση της χώρας σε χρεοκοπία, ενώ είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ευρώ. Πηγή: http://www.tanea.gr