ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ
Ανοιχτό σε αντιδράσεις είναι το ντύσιμο ενός γυμνού ζευγαριού στην παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου «Πουθενά», την οποία συζητά το διοικητικό συμβούλιο του Εθνικού Θεάτρου εν όψει της επίσημης πρεμιέρας.
Σαν φωτιά που άναψε σε πολλά μέτωπα διαδόθηκε η χθεσινή πληροφορία των «ΝΕΩΝ» πως ενδέχεται να ντυθούν οι δύο γυμνοί ερμηνευτές της παράστασης του Δημήτρη Παπαϊωάννου «Πουθενά», εν όψει των επίσημων εγκαινίων της ανακαινισμένης κεντρικής σκηνής του Εθνικού θεάτρου, για να μην προσβληθούν οι επίσημοι...
Έκπληκτη η θεατρική κοινότητα περιμένει να διαπιστώσει την ερχόμενη Παρασκευή αν η διεύθυνση του Θεάτρου και ο δημιουργός της παράστασης θα «προστατέψουν» από σκανδαλισμό τους επίσημους προσκαλεσμένους τους. Αν δηλαδή θα αυτολογοκριθούν, φοβούμενοι «ιερές» και υπουργικές αντιδράσεις.
Η πρόταση πάντως «να καλυφθεί το γυμνό» είναι του διοικητικού συμβουλίου του Εθνικού, με το επιχείρημα πως δεν αρμόζει σε έναν κρατικό οργανισμό, όπως είναι το πρώτο θέατρο, να προσκαλεί και να προκαλεί ταυτόχρονα. Ενώ η πιθανότητα να παραστεί στην επίσημη πρεμιέρα της ερχόμενης Παρασκευής και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος πρόσθεσε στο επιχείρημα ένα στοιχείο ηθικής δεοντολογίας.
Πολιτικά ορθό ή όχι, το ζήτημα που προέκυψε μοιάζει σκανδαλώδες για ένα θέατρο που εκτός από τον παιδευτικό του ρόλο επιθυμεί να έχει καλλιτεχνική φυσιογνωμία. Και το γυμνό, διάρκειας ενός λεπτού, δεν είναι προσβλητικό, προκλητικό ή πρόστυχο. Την οριστική απόφαση μένει να πάρει ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς, ο οποίος σε περίπτωση που συμφωνήσει με το διοικητικό συμβούλιο θα ζητήσει από τον δημιουργό της παράστασης να καλύψει τα γυμνά σώματα των δύο χορευτών. Θα συμφωνήσει όμως ο Δημήτρης Παπαϊωάννου με τον «φερετζέ»;
Η «επίμαχη» σκηνή ωστόσο παίζεται από την Τετάρτη που ξεκίνησε το «Πουθενά», χωρίς να έχει προκαλέσει την αιδημοσύνη των θεατών, ανάμεσά τους και παιδιά του γυμνασίου, του λυκείου, φοιτητές και ηλικιωμένοι. Είναι η καπιτάλε σκηνή της παράστασης, ποιητική, αισθητική, καλλιτεχνική. Δύο αγαλμάτινα κορμιά γυμνά (άλλο το γυμνό και άλλο το γδυμένο). Γι΄ αυτό άλλωστε και η παράσταση είναι κατάλληλη για όλες τις ηλικίες. Πώς λοιπόν ένα κατάλληλο θέαμα για τους κοινούς θεατές μεταβάλλεται σε ακατάλληλο για τους επισήμους θεατές; Είναι ελαστική η ηθική για τους μεν, αυστηρή για τους δε;
Προτάσεις να λυθεί το πρόβλημα με πολύ χαμηλό φωτισμό ή να φορέσουν βρακάκια οι ερμηνευτές για τις υπόλοιπες παραστάσεις που θα ακολουθήσουν - όχι μόνο για την παράσταση των εγκαινίων- θα συζητηθούν ως πιθανές λύσεις.
Ελαστικότητες και σιωπή
Στην ερώτηση «κατά πόσον μπορεί να επεμβαίνει κάποιος σε ένα έργο τέχνης για να προστατεύσει, υποτίθεται, τα χρηστά ήθη σε μια επίσημη πρεμιέρα παρουσία υπουργών και αρχιεπισκόπουν», ο Σταμάτης Κραουνάκης απάντησε λακωνικά: «Νομίζω έχουμε γίνει όλοι τραγικά ελαστικοί και με τα χρηστά ήθη και με τα έργα τέχνης. Ο καθένας ας υπερασπιστεί την τέχνη του».
Ο χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου, το έργο του οποίου κατ΄ εξοχήν αφορά τη συζήτηση στους κόλπους του Εθνικού Θεάτρου περί «ντυσίματος» των γυμνών, δεν απάντησε σε σχετική ερώτηση που του έθεσαν επίμονα «ΤΑ ΝΕΑ».
Τι άλλο θα δούμε;
«Μου φαίνεται αδιανόητο να αλλάζει η αισθητική μιας παράστασης εν όψει της επίσημης πρεμιέρας της. Αν τελικά συμβεί κάτι τέτοιο, τότε αναρωτιέμαι τι άλλο θα δούμε; Είναι γελοίο να επεμβαίνουμε στο έργο επειδή πρόκειται να παρουσιαστεί σε επισήμους. Άλλωστε, το γυμνό υπάρχει πλέον παντού, ακόμη και στην τηλεόραση», λέει στα «ΝΕΑ» η Εύα Στεφανή, της οποίας το βίντεο- έργο τέχνης «Εθνικός Ύμνος» έπεσε θύμα λογοκρισίας πριν από δύο χρόνια στη διεθνή έκθεση «Αrt Αthina», επειδή πρόβαλε αποσπάσματα από παλιά ελληνικά πορνό με πολύ κοντινά πλάνα σε γυναικεία γεννητικά όργανα υπό την υπόκρουση του εθνικού ύμνου.
Επανάληψη παλιάς ιστορίας
(Του Κώστα Γεωργουσόπουλου)
Τι μου θυμίζει αυτή η ιστορία που την ακούω και δεν θέλω να την πιστέψω. Κάποτε, λέει, η βασίλισσα Ελισάβετ εισερχόμενη στην αίθουσα του θρόνου, όπου την ανέμεναν όλοι οι διαπιστευμένοι πρέσβεις στον αγγλικό θρόνο, έπαθε το εξής: έσπασε η καλτσοδέτα της με αποτέλεσμα να γλιστρήσει έως τους αστραγάλους της το βρακί της. Εν μέσω τόσο σοβαρών κυρίων!
Ο ευγενέστατος και σεμνότατος Γάλλος πρέσβης βλέποντας το «κάζο» της έσπευσε να αναφωνήσει: «Ντροπή του, όποιος σκεφτεί βρώμικα γι΄ αυτό»! Έκτοτε οι έχοντες χιούμορ Άγγλοι βασιλείς καθιέρωσαν ως ανώτατο παράσημο της χώρας το Παράσημο της Περικνημίδος, μια καλτσοδέτα που φέρει μάλιστα αναγεγραμμένη γαλλιστί τη διαβόητη αναφώνηση.
Αν συμβεί εν έτει 2009 να επαναληφθεί κάτι ανάλογο με την παράσταση του Παπαϊωάννου προτείνω να καθιερώσει ο έχων έξοχο χιούμορ Έλληνας Πρόεδρος της Δημοκρατίας ένα παράσημο σε σχήμα «φύλλου συκής» με την ομηρική αναφώνηση: «αιδώς Αργείοι». Ο συμβολισμός θα είναι διττός: αναφορά στην Αγία Γραφή και στον Όμηρο, δύο πόλους του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού. Πηγή: http://www.tanea.gr