ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΟΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Αν και η ΒΜΙ (αν και μικρή ως αερογραμμή, σε σχέση με τα «μεγαθήρια του χώρου) είναι η δεύτερη ισχυρότερη εταιρεία που δραστηριοποιείται στο αεροδρόμιο Heathrow (Μ. Βρετανία), φαίνεται ότι ο μόνος ο οποίος χάρηκε για την αγορά της από τη Lufthansa ήταν ο Σερ Μάικλ Μπίσοπ, καθώς ο 67χρονος επιχειρηματίας είναι πρακτικά ο άνθρωπος που «εξανάγκασε» τη γερμανική εταιρεία αερογραμμών να αγοράσει το μερίδιο της ΒΜΙ που του ανήκε (50%), εξαιτίας μίας option ηλικίας δέκα ετών.
Ο «εξαναγκασμός» της Lufthansa, η οποία για αυτή την υπόθεση βρέθηκε λίγα βήματα πριν το δικαστήριο, κατά πολλούς αναλυτές αποτελεί «σημείο των καιρών»...
Μέχρι σχετικά πρόσφατα, η ευκαιρία απόκτησης ενός ποσοστού των μετοχών της ΒΜΙ θα ήταν κάτι ζηλευτό. Ωστόσο, τα δεδομένα έχουν αλλάξει: η Lufthansa, αντιμέτωπη με την οικονομική κρίση, προσπαθεί να διατηρήσει τα χρηματικά της αποθέματα και να μειώσει τα έξοδά της. Όπως προειδοποίησε, αν δεν γίνουν μαζικές περικοπές εξόδων, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην καταφέρει να σημειώσει καν κέρδος μέσα στο τρέχον έτος.
Όπως επεσήμανε ο Μπλερ Πομερόι, της φίρμας συμβούλων Oliver Wyman, το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται αυτή τη στιγμή η Lufthansa είναι να ξοδέψει πολύτιμα κεφάλαια για να διασώσει μία (αν και υπό φυσιολογικές συνθήκες κερδοφόρα) «μικρή» αερογραμμή όπως η ΒΜΙ.
Η Lufthansa δεν είναι η μόνη εταιρεία αερογραμμών η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα. Όπως έδειξε η ΙΑΤΑ, ο οργανισμός που εκπροσωπεί τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, η βιομηχανία αερογραμμών αναμένεται να σημειώσει απώλειες 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέσα στο 2009. Ο Τζιοβάννι Μπισινιάνι, επικεφαλής της ΙΑΤΑ, φοβάται ότι το χειρότερο δεν έχει έρθει ακόμα: μόλις τελειώσει η περίοδος διακοπών, η βιομηχανία θα χτυπηθεί ακόμα χειρότερα.
Παράλληλα, πολλές αεροπορικές εταιρείες αδυνατούν να ακυρώσουν παραγγελίες αεροσκαφών, καθώς οι κυρώσεις για αυτό είναι εξαιρετικά «οδυνηρές» . Επίσης, για αρκετές δεν υφίσταται η επιλογή απόσυρσης/ αποθήκευσης σκαφών τα οποία δεν χρειάζονται αυτή τη στιγμή (λόγω της μείωσης της ζήτησης), καθώς οι πληρωμές για πολλά από αυτά δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα (εδώ οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες έχουν ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τις ευρωπαϊκές και τις ασιατικές, καθώς τα περισσότερα από τα για απόσυρση αεροπλάνα τους έχουν ήδη αποπληρωθεί).
Ένα άλλο πρόβλημα είναι το κόστος των καυσίμων, το οποίο έχει αυξηθεί κατά 50% από τις αρχές του έτους. Αν ληφθούν υπόψιν όλοι αυτοί οι παράγοντες, τότε γίνεται εύκολα κατανοητό ότι ακόμα και οι ισχυρότερες εταιρείες θα αντιμετωπίσουν προβλήματα. Ενδεικτικά, η British Airways «μάχεται για την επιβίωσή της», σύμφωνα με τα λεγόμενα του διευθύνοντος συμβούλου της, Γουΐλι Γουώλς, ο οποίος ανέφερε πως, κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος, η εταιρεία είχε τις υψηλότερες απώλειες στην ιστορία της: 401 εκατομμύρια λίρες.
Αν και η ΙΑΤΑ βλέπει ενδείξεις ανάνηψης στην Ασία, εκτιμά ότι τα πράγματα θα είναι δύσκολα στην Ευρώπη και την Αμερική - ειδικά για τις μεγάλες εταιρείες (Air France, Lufthansa κλπ), οι οποίες επιπροσθέτως δέχονται τα «πυρά» μικρών, επιθετικών, χαμηλού κόστους εταιρειών όπως η easyJet και η Ryanair. Αν και εκτιμάται πως τελικά θα τα καταφέρουν να επιβιώσουν, πολλοί επιχειρηματίες φαίνονται να αρχίζουν να υιοθετούν τις αντιλήψεις του Σερ Μάικλ Μπίσοπ: ο μόνος τρόπος να βγάλει κανείς λεφτά από τη βιομηχανία αερομεταφορών είναι να την εγκαταλείψει. Πηγή: http://www.kathimerini.gr