ΆΝΑΨΕ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ
Η διάνοιξη αυτοκινητοδρόμου μήκους 62 χιλιομέτρων και πλήθους υπόγειων σηράγγων με στόμια εισόδου και εξόδου συνολικού μήκους 22 χλμ. στον Υμηττό ήδη σκοντάφτει σε τουλάχιστον τέσσερα σημεία σε σημαντικά μνημεία και αρχαιότητες...
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμάτευσε ότι η νέα Αττική Οδός θα πρέπει να αλλάξει δρόμο σε ορισμένες περιπτώσεις και, το σπουδαιότερο, να αλλάξει η θέση του μεγάλου κυκλοφοριακού κόμβου.
Δρακόσπιτα, αρχαίοι δρόμοι και κατοικίες, ελληνιστικά τείχη, λατομεία, λατρευτικά σπήλαια, μυκηναϊκοί τάφοι και ταφικά μνημεία όλων των εποχών, παλαιοχριστιανικά ερείπια, βυζαντινές και μεταβυζαντινές εκκλησίες και μοναστήρια, ακόμα και παλαιοντολογικά νεκροταφεία αναμένεται να βρεθούν κατά τη διάνοιξη της νέας Αττικής Οδού- στα κοιλώματα, στις υπώρειες και στα πέριξ του Υμηττού. Πολλά από αυτά είναι ήδη γνωστά κηρυγμένα μνημεία, περιβάλλονται από ζώνες αδόμητες και προστατεύονται από τον νόμο. Άλλα θεωρείται πλέον βέβαιον ότι θα έρθουν στην επιφάνεια κατά τη διάρκεια των εργασιών. Το πιστοποίησαν τέσσερις αρμόδιοι αρχαιολόγοι (κ. Λυγκούρη για το Ελληνικό και την Παραλιακή Λεωφόρο Ποσειδώνος, κ. Παντελίδου για τον σχεδιαζόμενο μεγάλο κυκλοφοριακό κόμβο με τα διόδια στην περιοχή Σακέτα πάνω από την Ηλιούπολη, κ. Κυπαρίση για τα σπήλαια στον ορεινό όγκο του Υμηττού και τα βυζαντινά μνημεία και κ. Δρακωτού για τα αρχαία των Μεσογείων) κατά τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου όπου εξετάσθηκε και εγκρίθηκε κατ΄ αρχήν υπό όρους η «Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των Νέων Οδικών Έργων Αττικής Οδού».
Η γειτνίαση του στομίου εξόδου της μεγάλης διαμπερούς υπόγειας σήραγγας του Υμηττού, μήκους 4 χιλιομέτρων, με τη Μονή Κουτελά στην περιοχή Σακέτα και η ύπαρξη πολλών αρχαίων λατομείων και πυκνών αρχαιολογικών λειψάνων όλων των εποχών στη ζώνη 4,5 στρεμμάτων, όπου σχεδιάστηκε η εγκατάσταση σταθμού διοδίων με οκτώ λωρίδες κυκλοφορίας, υπαγόρευσαν την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να ζητήσει από τους μελετητές την εξεύρεση άλλης λύσης για την εγκατάσταση του κυκλοφοριακού κόμβου.
Ο κύριος μελετητής, κ. Ζέππος, υποστήριξε ότι η προταθείσα θέση Σακέτα επιλέχθηκε επειδή βρίσκεται σε ευνοϊκό υψόμετρο για την κίνηση ώστε να μη θιγεί το περιβάλλον, ενώ εκπρόσωποι διαφόρων φορέων και επιτροπών για την προστασία του Υμηττού κατήγγειλαν τις επιπτώσεις που θα έχει το έργο στο φυσικό, οικιστικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Με γνώμονα την προστασία του αρχαιολογικού πλούτου, το Αρχαιολογικό Συμβούλιο έθεσε ως όρους να γίνουν παρακάμψεις στη διαδρομή της οδού και των σηράγγων.
Από αρχαία και βυζαντινά μνημεία μέχρι... παλαιοντολογικά ευρήματα υπάρχουν στην περιοχή προς το Κορωπί, ώστε να μην τέμνεται το πλέγμα μνημείων που περιλαμβάνει τη ζώνη προστασίας του Ρωμαϊκού Οχυρού του Δήμου Ατρών με τον γεωμετρικό ναό, το ελληνιστικό τείχος του Λόφου και τη ζώνη προστασίας της βυζαντινής εκκλησίας Μεσοσπορίτισσας, της Αγίας Τριάδος Λαμπρίκας, του βυζαντινού ναού τού Ευαγγελιστή Λουκά, του μεταβυζαντινού ναού του Αγίου Κωνσταντίνου και των παλαιοχριστιανικών λειψάνων της Κούτρα Γκλιάτα.
Όσον αφορά την περίπτωση του υψίστης σημασίας αρχαιολογικού χώρου Πικερμίου, που είναι ένα εκτεταμένο επίγειο μουσείο παλαιοντολογικών ευρημάτων, ζητήθηκε η μετατόπιση του αυτοκινητοδρόμου ώστε να μην τέμνει κηρυγμένο χώρο και υπήρξε σαφής προειδοποίηση ότι μπορεί το στρώμα των παλαιοντολογικών ευρημάτων να εκτείνεται και εκτός ζώνης προστασίας.
Το τέταρτο σημείο εμπλοκής των αρχαιοτήτων και του αυτοκινητοδρόμου είναι ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και του ρέματος των Τραχώνων, όπου θεωρείται βεβαία η ανεύρεση και ανασκαφή πλήθους αρχαιοτήτων των ιστορικών χρόνων και ταφικών μνημείων και μάλιστα σε επιφανειακά στρώματα. Άποψη των αρχαιολόγων ήταν να διαμορφωθεί η περιοχή σε πάρκο. Εδώ, όπως και σε όλο το μήκος της διαδρομής, θα προηγηθούν εκτεταμένες αρχαιολογικές τομές και έρευνες προτού πιάσουν δουλειά τα σκαπτικά μηχανήματα.
Με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των επεκτάσεων της Αττικής Οδού απειλούν ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας, το ΤΕΕ, η Νομαρχία Ανατολικής Αττικής και δήμοι της περιοχής.
Την πλήρη αντίθεσή τους στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τον Υμηττό εξέφρασαν χθες εκπρόσωποι των φορέων, υποστηρίζοντας πως το βουνό απειλείται από τη μαζική επέλαση που θα ακολουθήσει την επέκταση των οδικών αξόνων.
Αιχμές άφησαν και όσον αφορά την καθυστέρηση δημοσιοποίησης από το αρμόδιο υπουργείο του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τη διαχείριση του ορεινού όγκου, παρ΄ ότι είχε υπάρξει δέσμευση για άμεση κατάθεσή του προς διαβούλευση.
Για «εξαιρετική αντίφαση» όσον αφορά το Ειδικό Χωροταξικό στην περίπτωση του Υμηττού έκανε λόγο ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, το ΤΕΕ, ο νομάρχης και οι δήμαρχοι. Επισήμαναν ειδικότερα πως πρώτα δόθηκε στη δημοσιότητα το νέο σχέδιο Π.Δ. για τον Υμηττό, από το οποίο εξαιρέθηκε το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή που ανήκει στη Β΄ ζώνη προστασίας, ανακοινώθηκαν τα σχέδια για τους νέους οδικούς άξονες και στη συνέχεια το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, ενώ ακόμα δεν υπάρχει το Ειδικό Χωροταξικό.
Κινητοποιήσεις ετοιμάζουν στο μεταξύ οι δήμαρχοι Ελληνικού Χρ. Κορτζίδης, Αλίμου Θ. Ορφανός και Καισαριανής Σπ. Τζόκας, οι οποίοι υποστήριξαν πως με τις επεκτάσεις «διχοτομούνται ολόκληρα αστικά σύνολα».
Η απάντηση του ΥΠΕΧΩΔΕ
Eντελώς απαραίτητα και αναγκαία" τόσο από περιβαλλοντική όσο και από κυκλοφοριακή άποψη είναι τα νέα οδικά έργα Αττικής, αναφέρει το ΥΠΕΧΩΔΕ σε ανακοίνωση που εξέδωσε. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, "τα νέα οδικά έργα Αττικής είναι εντελώς απαραίτητα και αναγκαία τόσο από περιβαλλοντική όσο και από κυκλοφοριακή άποψη. Τα οχήματα υπάρχουν και πρέπει να τα διοχετεύουμε εκτός του αστικού ιστού. Οι διαμπερείς-ακτινωτές κινήσεις των οχημάτων πρέπει, παρακάμπτοντας το Κέντρο, να πραγματοποιούνται περιφερειακά, ώστε να σταματήσει η συνεχής υποβάθμιση της κυκλοφορίας, του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Λεκανοπεδίου.
Τονίζεται ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι είναι σύμφωνοι τόσο με τις κατευθύνσεις του ισχύοντος Ρυθμιστικού Σχεδίου όσο και με τις κατευθύνσεις του Νέου Ρυθμιστικού.
Εξάλλου, τα αναγκαία αυτά οδικά έργα, σε ό,τι αφορά στον όγκο του Υμηττού, έχουν προβλεφθεί να είναι κατά 80% υπόγεια. Η σύγκρισή τους με την υφιστάμενη Αττική Οδό, της οποίας μόνο το 40% είναι υπόγειο, είναι καταλυτική.
Αυτή η αναγκαία και ουσιώδης κατασκευή περιφερειακών δακτυλίων είναι, όπως τόνισε ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γιώργος Σουφλιάς, το τελευταίο πλέγμα οδικών έργων που πρέπει να γίνουν στο Λεκανοπέδιο Αττικής. Η έμφαση πρέπει να δοθεί και δίνεται στη συνεχή ανάπτυξη του Μετρό. Τα πέντε τελευταία χρόνια το κυριότερο αναπτυξιακό έργο στην Αττική είναι αυτό της επέκτασης του δικτύου Μετρό. Όπως έχει επισημανθεί πέντε νέοι σταθμοί θα παραδοθούν μέχρι το τέλος του έτους στην Αττική (Νομισματοκοπείο, Χολαργός, Χαϊδάρι, Περιστέρι, Ανθούπολη) και άλλοι πέντε στα μέσα του 2010 (Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Αγία Παρασκευή). Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός προς Πειραιά με έξι σταθμούς και μήκος 7,5 χλμ. και ολοκληρώνουμε με εντατικούς ρυθμούς τη γραμμή V, με 20 σταθμούς και 21 περίπου χιλιόμετρα. Πηγή: http://www.tanea.gr