ΜΠΕΤΟΝ ΜΕ ΠΡΑΣΙΝΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Πράσινη ταυτότητα αποκτά το σκυρόδεμα, το πιο πολυχρησιμοποιημένο υλικό στον κόσμο. Οι επιστήμονες που εργάζονται στις μεγάλες τσιμεντοβιομηχανίες, επινοούν τρόπους ώστε να το εμπλουτίζουν με καινούργια «εξωτικά» υλικά. Έτσι μειώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ...που δημιουργούνται κατά την παρασκευή των περισσοτέρων από 10 δισ. τόνων σκυροδέματος που «καταναλώνονται» κάθε χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στα ανατολικά της Μινεάπολης των ΗΠΑ, πάνω από τον ποταμό Μισισιπή, ορθώνεται ένα αξιοθαύμαστο τεχνικό έργο από σκυρόδεμα. Πρόκειται για τη γέφυρα του Σεντ Άντονι στον διαπολιτειακό αυτοκινητόδρομο, η οποία είναι διπλής κυκλοφορίας με 10 λωρίδες κατεύθυνσης. Η γέφυρα αυτή είναι σχεδόν εξολοκλήρου κατασκευασμένη από σκυρόδεμα στο οποίο έχουν ενσωματωθεί ατσάλινες υποστηρικτικοί δοκοί. Τα τμήματά της είναι φτιαγμένα από διαφορετικά μείγματα σκυροδέματος ώστε να της εξασφαλίζουν δύναμη, ανθεκτικότητα και παράλληλα να περιορίζουν τον βλαβερό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Κάθε χρόνο παράγεται στον πλανήτη περίπου ένα κυβικό μέτρο σκυρόδεμα για κάθε έναν από τους έξι και πλέον δισεκατομμύρια κατοίκους του. Η γέφυρα στη Μινεάπολη χρειάστηκε για την κατασκευή της περίπου 45.000 κυβικά μέτρα σκυροδέματος, το φράγμα Χούβερ στη Νεβάδα 2,74 εκατομμύρια κυβικά μέτρα και το φράγμα των Τριών Φαραγγιών στην Κίνα θα απαιτήσει 33 εκατομμύρια κυβικά μέτρα. Για να παραχθεί όλη αυτή η ποσότητα σκυροδέματος, το πλήγμα που δέχεται το περιβάλλον είναι μεγάλο. Εκτιμάται ότι η παρασκευή τσιμέντου καταλαμβάνει μερίδιο 5% στην παγκόσμια ετήσια εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. «Η τάση που υπάρχει τα τελευταία 10 χρόνια στην παρασκευή σκυροδέματος είναι να αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε υλικά που δημιουργούν διοξείδιο του άνθρακα», λέει στους Νew Υork Τimes ο δρ Κέβιν Μακ Ντόναλντ, που είναι αντιπρόεδρος της τσιμεντοβιομηχανίας η οποία τροφοδότησε με πρώτη ύλη την κατασκευή της γέφυρας.
Στο νέου τύπου σκυρόδεμα που δημιούργησε για το σκοπό αυτό, ο δρ Μακ Ντόναλντ αντικατέστησε μεγάλη ποσότητα τσιμέντου με δύο προϊόντα βιομηχανικών αποβλήτων: την ιπτάμενη τέφρα, η οποία αποτελεί παραπροϊόν των ατμοηλεκτρικών σταθμών, που λειτουργούν με κύριο καύσιμο τον λιγνίτη και συλλέγεται στα ηλεκτροστατικά φίλτρα των σταθμών και τη σκωρία υψικαμίνων που είναι λεπτότατοι κόκκοι προερχόμενοι από κονιορτοποίηση παραπροϊόντων σιδηρομεταλλευμάτων. Και τα δύο αυτά υλικά, που λέγονται ποζολανικά (η ποζολάνη είναι ένα ανόργανο υλικό με υδραυλικές ιδιότητες παραπλήσιες με αυτές του τσιμέντου) κάνουν το σκυρόδεμα ανθεκτικότερο. Και επιπλέον μειώνουν την εξάρτηση από τον άνθρακα.
Για την παραγωγή ενός τόνο τσιμέντου εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα ένας τόνος διοξειδίου του άνθρακα Η πυριτική άχνη είναι ένα ακόμη υλικό που χρησιμοποιούν πολλοί κατασκευαστές για να προσδώσουν στο σκυρόδεμα μεγαλύτερη προστασία από τη διάβρωση και μειώνει την περατότητά του. Στην περίπτωση της γέφυρας της Μινεάπολης, ο δρ Μακ Ντόναλντ χρησιμοποίησε σκυρόδεμα με πυριτική άχνη ώστε να μην επιτρέπει στο αλάτι να αποσαθρώνει τις δοκούς υποστήριξης καταστρέφοντας έτσι εκ των έσω ολόκληρο το σκυρόδεμα. Από την άλλη πλευρά, μια μεγάλη ιταλική τσιμεντοβιομηχανία, παράγει τσιμέντο στο οποίο προσθέτει σωματίδια διοξειδίου του τιτανίου. Με τον τρόπο αυτό, το συγκεκριμένο τσιμέντο που χρησιμοποιείται για την παρασκευή σκυροδέματος, προσδίδει στο προϊόν μια λευκή απόχρωση καθώς, υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας, επιδρά ως καταλύτης διασπώντας τους οργανικούς ρύπους στον αέρα. Γενικά το τσιμέντο, που χρησιμοποιείται για την παρασκευή σκυροδέματος, προκαλεί τη μεγαλύτερη ζημιά στο περιβάλλον καθώς εκτιμάται πως για κάθε τόνο τσιμέντου, εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα ένας τόνος διοξειδίου του άνθρακα. Βέβαια στην Ευρώπη και την Αμερική οι εταιρείες έχουν μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την παρασκευή τσιμέντου μέχρι και στο μισό. Κάποιοι κατασκευαστές προσπαθούν να εξαλείψουν ολοκληρωτικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη διαδικασία παρασκευής τσιμέντου και στην Αγγλία.
Πηγή: http://www.tanea.gr