ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Δεκατρείς φοιτητές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών λατρεύουν την Ουρανία, όχι ως θεότητα της Αστρονομίας, αλλά ως Μούσα της χαράς και της δημιουργίας. Η γνώση, η διασκέδασή τους και η πολιτιστική τους παιδεία περνά από τα χέρια της εδώ και τέσσερα χρόνια...
Μαζί κάνουν μάθημα ζωγραφικής, εκείνη τους μεταφράζει εξατομικευμένα μαθήματα της Σχολής και διερμηνεύει νοηματικά εικαστικούς όρους. Για κείνη είναι τα παιδιά της, αφού τον περισσότερο χρόνο της μέρας της τον περνά μαζί τους, καθώς είναι ουσιαστικά “η φωνή τους”
Κόρη κωφών γονέων η Ουρανία Αναστασιάδου, έχει μητρική της την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και εργάζεται με απόσπαση ως επιστημονική συνεργάτης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, υπεύθυνη υποστηρικτικού προγράμματος για κωφούς φοιτητές.
Σπούδασε ζωγραφική δίπλα στον Νίκο Κεσσανλή πραγματοποίησε με υποτροφία του ΙΚΥ μεταπτυχιακές σπουδές στο Gallaudet University των ΗΠΑ στη Διδακτική Κωφών και απέκτησε προ διδακτορικό τίτλο σπουδών Master of Arts (Advanced Master in Education: Deafness). Είναι ενεργή εικαστικός και έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις. Γνωρίζει Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Ισπανικά και Αμερικανική Νοηματική Γλώσσα (ASL).
Στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών γίνονται δεκτοί για την εισαγωγή τους υποψήφιοι που εμπίπτουν στην κατηγορία των ειδικών διατάξεων (ν.3794), σε ποσοστό 5% επί του εκάστοτε οριζόμενου αριθμού εισακτέων και πάντα με την προϋπόθεση να επιτύχουν στις εξετάσεις που ορίζονται κατ έτος. Επειδή στην κατηγορία των ειδικών διατάξεων μεγάλο ποσοστό συμμετοχής έχουν άτομα που πάσχουν από κώφωση (κωφαλαλία), η Σχολή έχει ζητήσει και μεριμνήσει για την απόσπαση της εκπαιδευτικού από τη 2βάθμια Εκπαίδευση Ουρανίας Αναστασιάδου, η οποία εκτός από τις ειδικές μεταπτυχιακές σπουδές στην Αμερική για τη διδασκαλία κωφών έχει και πτυχίο Ζωγραφικής της ΑΣΚΤ, με αποτέλεσμα να είναι, ίσως,το μοναδικό κατάλληλο άτομο για να διερμηνεύσει νοηματικά εικαστικούς όρους, όπως “ορίζοντας”, “forma” κλπ” λέει ο πρύτανης της ΑΣΚΤ, Γεώργιος Χαρβαλιάς.
Όταν δεν είναι με τους φοιτητές της συμμετέχει σε προγράμματα για τη Διδακτική της Τέχνης στο Κωφό Παιδί, εικονογραφεί παραμύθια με Χειρομορφές της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας για Κωφά Παιδιά, διδάσκει σε σεμινάρια Εικαστικής Παιδείας στην Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων.
“Εδώ και τέσσερα χρόνια έχουμε με τα παιδιά μια μαγική συνεργασία που δεν κοιτάζει ωράρια, ένα διανοητικό και συναισθηματικό δούναι και λαβείν που διαμορφώνει και τις δύο πλευρές. Μια εξατομικευμένη περιπέτεια και συνάμα η χαρά της ομάδας που καταφέρνει σιγά σιγά να βγαίνει από την γκετοποίηση συμμετέχοντας σε πλείστες δράσεις. Σε κοινωνικό επίπεδο είναι ένας ειλικρινής και άγριος αγώνας για να πραγματοποιηθεί η μεταρρύθμιση που θα διώξει την παθολογικοποιημένη αντιμετώπιση της κώφωσης” λέει η Ουρανία.
Η ίδια υποστηρίζει πως η πιο δυνατή περίοδος ήταν όταν, τον πρώτο καιρό της άφιξής της στη Σχολή, βρέθηκε αντιμέτωπη με την ανυπαρξία νοημάτων που να αποδίδουν την εικαστική ορολογία, ακόμη και την εικαστική καθημερινή φρασεολογία. “Περάσαμε ατέλειωτες ώρες στη βιβλιοθήκη όλοι μαζί, οι κωφοί φοιτητές και εγώ συζητώντας και κατανοώντας έννοιες, καλλιτεχνικά κινήματα, υλικά. Και αυτή η διεργασία γέννησε γλώσσα, γέννησε σκέψη, άνοιξε το κουτί της Πανδώρας και διαμόρφωσε νέους καλλιτέχνες γεμάτους όνειρα”. Πηγή: http://kala-nea.gr